Mag men op een openbare school eisen dat de leerlingen een kerk,moskee o.i.d bezoeken?

Als een ouder niet wil dat hun kind zoiets ingaat,mag ze dan weigeren?Hoe sterk staat deze ouder?Deze moeder gelooft zelf niet en de kinderen zijn niet gedoopt en hebben niet de communie gedaan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Toevallig stond er gisteren een artikel over in het AD dat de basisschool kinderen eenmaal l in de moskee islamitische rituelen moeten uitvoeren waar veel ouders boos op reageren , ze kunnen er vrijstelling voor krijgen maar de school is niet verplicht gelukkig zitten mijn kleinkinderen op een Katholieke school waar ze dit soort verplichtingen niet hoeven te ondergaan .

Het beste antwoord

Hallo!

Ik wil hier zeker niet als DE expert over komen, maar ik ben zelf leraar op een openbare basisschool.
Misschien kan de visie van de leraar ook wat bijdragen aan deze vraag.

Ik kan met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid beweren dat ouders hun kinderen tijdens dit soort uitstapjes thuis mogen houden mits de ouders daar een gegronde reden voor hebben. En een religieuze reden is op een openbare school vaak wel gegrond.

Maar ik wil ook vooral even wijzen op het pedagogische aspect van dit verhaal. Je moet je in dit geval gaan afvragen of je kinderen (die op een basisschool vaak nog helemaal niet over dit soort dingen nadenken) deze uitstapjes om persoonlijke redenen wil ontzeggen. Bedenk je eens hoe een kind zich zal voelen als de hele klas op uitstap gaat terwijl hij/zij als enige thuis moet blijven.

Het is in dit soort gevallen (die ik zelf helaas in de praktijk vaak genoeg tegenkom) vaak de vraag in hoeverre je je eigen mening of visie op wil dringen aan je kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

vind het een beetje overdreven reactie eigenlijk van de moeder. maargoet als ik haar was zou ik het dan omdraaien nl. de kinderen thuishouden op de dag van bezoek en laat de school dan maar aantonen dat zij dat recht niet heeft om haar kinderen daar weg te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ben je in principe de leerplicht aan het ontduiken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tsja eigenlijk wel, maar het schijnt hier te gaan om een principekwestie te gaan van de ouder. de school kan in dit geval niet eisen dat iemand mee de kerk of moskee in gaat als ze dit doen doen ze dat op hierachische bluf. dat is niet een uitgangspunt wat je als ouder toe moet juichen.
Het lijkt mij vrij normaal en ook toe te juichen dat een openbare school aandacht besteed aan instituten zoals kerk, museum, moskee etc.
Als daar een bezoek gebracht wordt in het kader van opleiding en voorlichting, denk ik dat ouders daar geen bezwaar tegen kunnen maken.
Dat heeft niets te maken met het zelf behoren tot een bepaalde geloofsrichting, gedoopt of niet.........

Een openbare school heeft als taak de leerlingen een zo breed mogelijk basisonderwijs mee te geven.
Daar hoort kennis bij van andere culturen, godsdiensten, stromingen, kunsten, religies etc.

Ik denk dat je als ouder wel heeeeeel sterke argumenten moet hebben om zoiets voor je kind te weigeren.

Maar ach, in Nederland kan veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens. Zo kun je ook wel een museumbezoek weigeren met het argument dat daardoor het kinderzieltje geindoctrineerd wordt met beelden die jij ongepast vindt. Waar houdt het dan op?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pcies!
Als dit een educatief doel heeft dan valt dit onder de leerplicht. De moeder mag het kind dus niet thuis laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk kan dat!
Waarom niet? Wat heeft de school als sanctie dan? Moeder strafregels laten schrijven?
Of stuurt school de inspecteur op moeder af? Dan zou ik gewoon zeggen: "stuur maar 'm op me af, de koffie staat klaar."

Ik kan me voorstellen dat zo'n moeder voet bij stuk houdt en zegt: "ik heb voor een openbare school gekozen en wens dat mijn kind niet verplicht wordt naar een kerk of moskee te gaan."
als ik die moeder was, zou ik zeggen: "ÁLS mijn kind al naar een kerk of moskee gaat, dan gaat die daar VRIJWILLIG heen. Tot een bepaalde leeftijd bepaal ik als ouder waar mijn kind wel of niet heen gaat. Op de basisschool is het nog niet de leeftijd dat dat kind het zelf bepaalt, dus ja, dan bepaal ik dat, samen met mijn partner.
Als een goede les afhangt van zo'n bezoek, dan heeft u wel een afgrijselijk belabberde leerkracht voor de klas staan die blijkbaar zijn/haar leerstof niet eens weet over te brengen zonder zo'n bezoek."

en ik wil niet weten hoe die docent biologieles geeft!

Toegevoegd na 13 minuten:
trouwens, ik vind dat die moeder meer respect heeft voor die godsdiensten dan de volgertjes die er maar domweg achteraan hobbelen.
die moeder ziet blijkbaar in dat 't toch echt wat anders is dan een bezoekje aan de bakkerijk, bibliotheek of kinderboerderij. vind ik juist zeer respectvol en te waarderen.

als schoolbestuur zou ik 't laten afhangen van de argumenten van zo'n moeder. een enkel "wil ik niet" zou ik niet accepteren. heldere, onderbouwde argumenten eventueel wel.
en als ik het duld, zou ik als school voor een vervangende opdracht zorgen, zodat de leerling wel z'n leerstof binnen krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ouder ben je de baas over je kind. Wij geloven ook niet maar laten onze kinderen wel naar een christelijke school gaan, dus ook naar de kerk met Pasen en Kerst. Dan kunnen ze later een meer overwogen beslisssing nemen van wel of niet geloven.

Toegevoegd na 1 minuut:
NB Je mag dat wel weigerewn dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het schandelijk, dat de de school een kind dwingt tot geestelijke kindermishandeling. De kerk houdt zich alleen bezig met het aanpraten van schuld en angst. Ik zou de onderwijsinspectie bellen als ik dioe moeder was, maar de kinderen NOOIT toestaan een dergelijk gebouw te betreden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of een school dit mag verplichten hangt af van de reden die de moeder heeft om dit niet te willen.

Dat de moeder zelf niet gelovig is en de kinderen geen communie hebben gedaan en niet gedoopt zijn, vind ik geen sterke reden.

Maar wat willen de kinderen, er staat geen leeftijd bij, maar ik kan me zo voorstellen dat het niet leuk is als de hele klas op pad gaat en jij moet op school rekensommen maken.

Dit is een onderdeel van je algmene ontwikkeling, vind niet dat je je kind dit kan ontnemen, denk daarom ook dat de school om die reden kan beslissen dat de kinderen beter gewoon meegaan.

Ik denk dat de moeder beter eens goed kan bedenken waarom ze dit eigenlijk niet wil.
Wat moet ze dan dan als haar kinderen bv met een studie reis naar Parijs gaan en de Notre Dame gaan bekijken, Of in Istanbul naar de Aya Sofia?
mogen ze daar ook niet naar binnen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Godsdienst is geen deel van je algemene ontwikkeling. Eevenals Sinterklaas en de kerstman dat niet zijn. Voor wat betreft het bekijken van de gebouwen van pubers, zijn pubers uitstekend in staat zelf te bepalen wat ze willen (De Aya Sofia swaffelen bijv.) maar je hoeft ze niet alvast soft te maken voor deze ontmoeting. Die kinderen die de kerken bezoeken moeten wel weten hoeveel bloed, tranen en ellende het bouwen van die kerken hebben gebracht. Ik heb regelmatig met groepjes oudere christen kerken in Frankrijk bezocht. Veel van die mensen ontstaken in grote woede over het onrecht waarop al die kerken zijn gebouwd. Dat was ook meestal de eindconclusie van zo'n tocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan hebben wij een zeer afwijkende mening over het begrip : Algemene ontwikkeling.
Algemene ontwikkeling – dit is de kennis en het beeld van de wereld om je heen dat voortdurend
verandert, onder invloed van gesprekken, dingen die je leest (kranten), ziet (tv) en hoort (radio).
Hier hoort godsdienst in de breedste zin van het woord zeker bij. Dit is een groot 'ding' in de hele sameleving, of je dat nou wil of niet.
Kinderen moeten volgens jou wel weten hoeveel bloed zweet en tranen het bouwen van die kerk gekost heeft, maar ze hoeven er niet naar binnen.Natuurlijk hoort bij uitleg over geloven ook de negatieven kant naar voren te komen. Die zijn er in overvloed daar hoeven we niet over te discuseren. Maar het zo toch jammer zijn dat je nooit de Sixtijnse kapel van binnen kan gaan bekijken omdat je er bepaalde 'pricipe's' erop na houd.
Je geeft kerken en moskeeën een veel grotere invloed dan ze hebben, het zijn gewoon gebouwen en vaak hele mooie.
Uitstapjes, ook al dienen deze een educatief doel, mogen niet door een school geëisd worden.

Maar of het verstandig is om te weigeren? Dat is weer een hele andere vraag.

In hoeverre is het voor een kind vervelend als al zijn/ haar klasgenootjes een leuk uitstapje hebben en dat kind moet op school achterblijven, want een kind thuis houden mag natuurlijk niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het niet de bedoeling van deze school de kinderen mee te nemen naar een kerk of moskee om ze te bekeren, maar puur en alleen voor educatieve doeleinden. Daar is het immers een openbare school voor.

Het is wel verstandig om je kinderen over geloof te laten leren, ze krijgen er immers toch mee te maken! Dan is het handig als je het een en ander begrijpt.

Maar voor de paranoïde ouders is het natuurlijk mogelijk de kinderen op deze dag thuis te houden en dan het balletje bij de school neer te leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De regels:
Als ouders een goede reden hebben dat hun kind niet deelneemt aan dit bezoek dan hoeft het kind niet mee. Als dit bezoek onder schooltijd plaats vindt, moet het kind wel naar school. Dit i.v.m. de leerplicht. De school moet dan een oplossing zoeken waar ze het kind tijdens de excursie schoolwerk kunnen laten doen.

Maar....
Juist als je kind op een openbare school zit, is een dergelijk bezoek juist aan te raden. Het kind leert op die manier iets over andere geloven en culturen. De bedoeling van de excursie is niet om de kinderen tot een geloof te bekeren, maar om ze te informeren over de diverse godsdiensten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze leren niet over het bloed en de ellende waarop die kerken zijn gebouwd, maar alleen over de glorie. Het is precies hetzelfde als wanneer je over de Duitse autobahn rijdt en zegt, dat heeft Hitler toch maar mooi gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Newkid Kennisnemen van cultuur is niet hetzelfde als verheerlijken.
Je kunt natuurlijk ook doen alsof kerken en geloven niet bestaan, maar het is een onderdeel van de maatschappij, waarvan je beter iets af kunt weten, zodat je hier een eigen mening kunt vormen.
Als dat op een openbare school een keer gebeurt, dan is dat hooguit in het kader van het kennisnemen van wat zich allemaal in de maatschappij voordoet.
Wat kan daar nou op tegen zijn? Er is niets onoirbaars wat er plaatsvindt in dergelijke oorden. En kinderen moeten toch later wel hun eigen keuzes kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,kunnen ze niet verplichten.Mijn zoon zit ook op een openbare school,en ik heb het hoofd van die school verteld dat mijn zoon geen moskee mocht bezoeken.Ik heb hier mijn redenen voor,en gelukkig waren meer ouders tegen dit plan.Het uitstapje naar de moskee is dan ook niet doorgegaan.