Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag men op een openbare school eisen dat de leerlingen een kerk,moskee o.i.d bezoeken?

Als een ouder niet wil dat hun kind zoiets ingaat,mag ze dan weigeren?Hoe sterk staat deze ouder?Deze moeder gelooft zelf niet en de kinderen zijn niet gedoopt en hebben niet de communie gedaan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Toevallig stond er gisteren een artikel over in het AD dat de basisschool kinderen eenmaal l in de moskee islamitische rituelen moeten uitvoeren waar veel ouders boos op reageren , ze kunnen er vrijstelling voor krijgen maar de school is niet verplicht gelukkig zitten mijn kleinkinderen op een Katholieke school waar ze dit soort verplichtingen niet hoeven te ondergaan .

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hallo!

Ik wil hier zeker niet als DE expert over komen, maar ik ben zelf leraar op een openbare basisschool.
Misschien kan de visie van de leraar ook wat bijdragen aan deze vraag.

Ik kan met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid beweren dat ouders hun kinderen tijdens dit soort uitstapjes thuis mogen houden mits de ouders daar een gegronde reden voor hebben. En een religieuze reden is op een openbare school vaak wel gegrond.

Maar ik wil ook vooral even wijzen op het pedagogische aspect van dit verhaal. Je moet je in dit geval gaan afvragen of je kinderen (die op een basisschool vaak nog helemaal niet over dit soort dingen nadenken) deze uitstapjes om persoonlijke redenen wil ontzeggen. Bedenk je eens hoe een kind zich zal voelen als de hele klas op uitstap gaat terwijl hij/zij als enige thuis moet blijven.

Het is in dit soort gevallen (die ik zelf helaas in de praktijk vaak genoeg tegenkom) vaak de vraag in hoeverre je je eigen mening of visie op wil dringen aan je kind.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)