Waarom veranderen we taal?

Waarom heet buro geen bureau meer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de nieuwe spelling (sinds 2005) is buro weer naar de oude vorm bureau gegaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals hiervoor, het is bureau - niet buro
http://www.onzetaal.nl/advies/buro.php
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Link: ik dacht zelfs al bij de afschaffing van de voorkeursspelling in 1995!

Het beste antwoord

Ja, taal leeft en ja, in Nederland blijven we proberen om de spelling mee te laten veranderen. Waarom? Grotendeels poldermodel, denk ik. Als veel mensen moeite hebben met een spelling die niet (meer) precies overeenkomt met de gangbare uitspraak, dan vinden we dat het aangepast moet worden zodat ook díé mensen makkelijk goed Nederlands kunnen schrijven. Engels bekijkt het van bovenaf. Spelling is spelling, The Queen’s English, en iedereen heeft dat maar zo te leren. Misschien leeft in Nederland ook de trots op de historische waarde van taal wat minder dan in Engeland. In Engeland is het Engels de taal van Shakespeare, in Nederland? Gewoon, iets om te praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Omdat we onze taal beetje bij beetje aan het afbreken zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik gewoon bureau.
Maar waarom zou je moeilijk doen als het makkelijk kan.
Je hoeft taal niet moeilijker te maken dan het uit te spreken is toch? Het is toch ook mooi dat taal "leeft"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zal wel door de onderwijsvernieuwingen komen, ze verzinnen altijd wel een manier om je aan het werk te zetten. Hieronder een citaat van Plateau om mijn stelling kracht bij te zetten:
"In zekere zin wordt de mens betoverd door alles wat hem misleidt" (Plateau)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij elke generatie verandert de taal een beetje, weinig mensen kunnen onze taal uit de (late) Middel Eeuwen nog lezen en met die van de Gouden Eeuw zullen veel mensen moeite hebben er nog wat van te begrijpen. Taal leeft en verandert, het is niet anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoontes in groepen, daardoor krijgen we diversiteit in taalgebruik.
Dialecten zijn goede voorbeelden, maar ook echte veranderingen, zoals tijdens de Franse revolutie.
Mijn vriend en ik zijn een paar honderd kilometers van elkaar opgegroeid, en we hebben ontzettend veel kleine verschillen in taal en begrip ('zo' en 'straks' heeft al tijdsverschil) en ondertussen hebben we vee; eigen taalgebruik gevonden. Als vrienden en vrienden daarvan dit ook oppikken wordt het misschien oooit wel eens een dialect!
Papegaaiengedrag dus. We praten na :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat zo? Ik dacht dat het nog steeds bureau was. (vergis ik me?) In het Engels laten ze de taal ongemoeid, maar wij hebben allerlei geleerde heren(en ongetwijfeld ook dames) die de taal bestuderen en aanpassingen doen zo eens in de 20 jaar. Taal is een levend iets, inderdaad en verandert in het gebruik, maar de spelling zou wat mij betreft wat minder snel gewijzigd hoeven worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vergist je niet. :)
Taal is een levend iets, als iedereen buro schrijft verandert dat vanzelf ook in het woordenboek.