Hoe kun je het best een nieuw vak leren als je ouder bent dan 40 jaar?

Hoe leer je op 40> jarige leeftijd een nieuw vak zodat je een baan in een andere branche kan krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.1K

Antwoorden (5)

Een cursus volgen is een goed begin.

Je leert op je 40ste niet anders dan op jongere leeftijd. Alleen pak je minder snel nieuwe dingen op. Dus je zult harder moeten studeren en beter je best moeten doen. Maar met de extra motivatie die je hebt mag dit geen probleem zijn.

Het grootste struikelblok is een baan krijgen. Want op je 40ste krijg en verwacht je meestal meer salaris dan iemand van 20. Dus zul je je salaris eisen ook moeten bijstellen. Je wordt effectief in je nieuwe vakgebied weer een starter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo Hallo 5: Niet aarzelen en gewoon die studie gaan doen. Als jij echt voor een studie gaat omdat je hem geweldig vind, zal je merken dat het leren niet uitmaakt. Het is weer even wennen maar dat is het zelfde als na een tijdje niet gesport te hebben weer te gaan hardlopen: In het begin wat roestig, na verloop van tijd gaat het weer als vanzelf.

Tijdens de studie loop je ook vaak stage en daar kun je uitkijken naar een carriere switch.

Ik wens je heel veel (leer)plezier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kies wat je belangrijk vindt, wat je leuk vindt, en handel daarnaar. Dus eerst de prioriteiten op een rijtje zetten.

Wees bereid in te leveren op wat je minder belangrijk vindt, om te krijgen wat je wel belangrijk vindt.

Een gelukkig mens heeft niet zoveel nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel jezelf eerst de vraag of je daadwerkelijk het werk dat je nu doet nog tot 65 of 67 jaar wilt blijven doen. Zo niet, bedenk dan wat je wel wilt gaan doen. Daarna ga je je oriënteren op opleidingsmogelijkheden voor je nieuwe beroepskeuze. Belangrijk is ook of je de opleiding full-time of in deeltijd naast je werk wilt gaan doen (ook schriftelijk of via internet studeren behoort tot de mogelijkheden, maar daar is wel heel veel zelfdiscipline voor nodig). Dan kies je een opleiding, schrijft je in en gaat aan de slag. Het is even hard werken, zeker als je de studie naast je werk doet, maar je weet waarvoor je het wilt doen: Namelijk nieuw leuk werk!
Zelf heb ik dit ook op die manier gedaan (ook na mijn veertigste). Na mijn opleiding had ik binnen een half jaar een nieuwe baan met allemaal nieuwe uitdagingen. In mijn oude werk was alles routine geworden, Ik heb er nooit spijt van gehad en ga dagelijks met plezier naar mijn werk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn partner is 59 en heeft net vandaag afgereden om zijn chauffeurs diploma te halen en het is gelukt.Totaal een andere baan en ook al 40 jaar niet gestuudeerd.
Dus gewoon rustig blijven en leren , een mens is nooit te oud om te leren en dat hebben wij ondervonden.
Hup naar een nieuwe job.(ben een beetje trots op hem ,begrijp je wel).