Misschien op sites van uitzendbureaus, of van opleidingen, of google naar studiekeuzetest of beroepstest... Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij Carriere tijger:

http://keuzetest.carrieretijger.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
www.studiekeuzetest.nl ??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je nog leerplichtig c/q in studentenleeftijd of komt deze vraag vanuit een werklozenpositie? In dat laatste geval zou je het ook bij het UWV kunnen vragen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op goeievraag natuurlijk, daar zitten de echte experts. Zo kan ik je aanraden om economie te studeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Chek deze link

http://www.schoolweb.nl/home/index.aspx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een opleiding kiezen is inderdaad best lastig. Vooral als je niet zo'n persoon bent die vanaf het 5e levensjaar al precies weet wat ie wil. Tja dat hebben sommigen toch?
Ik ben jaren geleden naar de studiebeurs in Utrecht gegaan. Daar waren allemaal stands waar je informatie kon vragen aan mensen die daar stonden voor de opleiding. Je kunt daar info vinden van ontzettend veel MBO en HBO opleidingen uit heel NL. (ik ben er maar even vanuit gegaan dat je zoiets zoekt, want dat wordt niet duidelijk uit je vraag) Helaas is de studiebeurs in Utrecht al voorbij en ik weet niet wanneer je een keuze moet maken, maar volgend jaar in oktober wordt hij weer georganiseerd. Zie mijn eerste link. Op deze beurs staan ook verschillende computers waar je uitgebreide testen kunt doen.
Er zijn meer van die studiebeursen. Niet alleen in Utrecht, maar bijvoorbeeld ook in Zwolle heb je een studiebeurs zag ik net. Kijk voor meer info in de 2e link. Ook daar ben je net te laat voor, want die wordt altijd georganiseerd in begin november. Wederom misschien iets voor volgend jaar?

Daarnaast zijn er natuurlijk een heleboel testen op het internet te vinden. Een redelijk uitgebreide test kun je vinden in mn 3e link hieronder. Maar er zijn er nog zoveel meer. Het is denk ik wel verstandig om sowieso meerdere testen te doen. Stel, er komt steeds uit dat je sociaal bent en met mensen wil werken (om mezelf maar even als voorbeeld te nemen toen) dan kun je gaan kijken wat voor een opleidingen allemaal aangeboden wordt op scholen bij jou in de buurt. Dat staat allemaal wel op hun internetpagina. Ook staat daar een uitleg bij wat die opleiding inhoud.
Schrijf alle opleidingen die je leuk lijkt op, ga naar open dagen (die zijn er weer in jan/febr geloof ik) en vraag informatie. Misschien ken je wel mensen die ook die opleidingen doen en dan kun je vragen naar hun ervaringen. Of zoek naar forums op het internet die over die opleiding gaan (of kijk op hyves).

Bij open dagen kun je een heleboel folders meenemen waar je thuis nog rustig naar kunt kijken en voor vragen kun je vast altijd bellen naar scholen.
Ik denk dat als je deze weg een beetje bewandeld, dat je een heel eind komt. Natuurlijk weet je nooit 100% zeker dat je de juiste keuze hebt gemaakt, maar denk er wel goed over na want het aantal percentage studenten die stoppen in het 1e jaar omdat de opleiding tegenvalt is behoorlijk groot!

Succes met informatie verkrijgen en met de keuze van je opleiding!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn algemene studieadviseurs die je kunnen helpen bij het maken van een studiekeuze. Deze studieadviseurs vind je op de meeste scholen.

Houd in je achterhoofd dat graag hebben dat je bij hén komt studeren; iedere student is weer kassa. Dus laat je niet helemaal meeslepen!