Waarom is bestaat de cito toets en zegt dit iets over je standaard IQ ?

Kinderen nemen de cito toets af.. maar die uitslag die zij krijgen zegt dat wat over hun huidige IQ of over hun standaard IQ wat ze hebben zonder te leren.
Dus als ik die toets nu maak zal ik dan ongeveer hetzelfde scoren als 8 jaar geleden?

Ik bedoel een paar jaar later maak je die toets zo..

Stel je krijgt een vmbo tl uitslag... maar je leert die jaren daarna goed en gaat van school af met een vwo diploma..
Ben je dan slimmer dan andere qua IQ wat je heb of ligt het er gewoon aan dat je jezelf dingen heb aangeleerd?

Waarom is die cito toets er dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

Citotoetsen worden niet alleen in groep 8 afgenomen, maar gedurende de gehele basisschooltijd. Het geheel van uitslagen wordt uiteindelijk meegenomen in de eindbeoordeling in groep 8. En...de leerkracht geeft uiteindelijk het definitieve advies!
Dit advies kan kan hoger of lager uitvallen dan de Citotoetsscore.

Wat ik probeer uit te leggen is, dat Citoscores uitsluitend zijn bedoeld om een beeld te geven van resultaten. Het hoeft lang niet altijd iets te zeggen over IQ, al zal een zwakbegaafde leerling wel bijzonder laag scoren op vele gebieden.
En denk ook eens aan kinderen die door zenuwen lager scoren dan ze in zich hebben...

Gelukkig maar dus dat er een leerkracht is die uit het geheel aan uislagen en ervaring met het kind een definitief advies geeft aan de ouders.

Nogmaals en ter verduidelijking: Cito zegt niets definitiefs over het IQ, bovendien is de gemaakte Cito in groep 8 niet de enige en definitieve leidraad voor de leerkracht om te bepalen waar het kind straks het beste op de plek is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

ieder kind functioneert op een bepaald niveau natuurlijk,de cito toets uitslagen zijn moment opnames ,als een kind die altijd achten en negens haalt die slecht in zijn vel zit zou lager scoren een kind die altijd zesjes haalt en het leren minder goed af gaat en is uitgerust zit goed in haar vel zal ze hoog scoren na het maken van de cito toets.ik heb de cito toets nooit begrepen.Ik vind dat ze het kind kunnen beoordelen over alle resultaten het hele jaar.Maar ja wie ben ik??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je IQ wordt bepaald aan de hand van de antwoorden, de tijd die je nodig hebt op vragen te beantwoorden en je vooropleiding. Dus ja, de CITO toets is een fluitje van een cent voor een 6 VWO-er. Maar dat is omdat hij een heel ander opleidingsnivo heeft.

Omdat we er in nederland vanuit gaan dat alle basisonderwijs dezelfde skills aanleert, gaan we er vanuit dat iedereen die de CITO toets doet een gelijke achtergrond heeft. Dus kan je de relatieve verschillen tussen al die leerlingen meten.

IQ is geen absolute meting: Het is een schaling tussen alle mensen die die toets hebben gedaan. een 100 is gemiddeld. Alles erboven noemen we 'intelligenter' en alles er onder 'minder intelligent' dan het gemiddelde. Maar goed. Er is veel kritiek op de waarde van de IQ test, omdat het van academische intelligentie gaat, en je door veel van dit soort toetsen te doen, een hoger IQ krijgt (Ervaring in toetsen helpt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De cito toets is meer dan alleen die ene toets in groep 8. Hun hele basisschool periode maken leerlingen toetsen die allemaal samen een beeld geven van het niveau van de leerling. Met name door de media is die cito toets iets geworden, als een soort examen, wat het helemaal niet is.
Het doel is de schoolkeuze ná de basisschool te bepalen. Het is geen IQ test.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een cito toets is inderdaad een soort IQ test in mijn ogen, maar het zegt verder niet veel over het schoolniveau.

Als je Havo/VWO haalt op je IQ test, dan wil het nog niet zeggen dat je rapport cijfers ook rond dat niveau zitten. Als je geen zin hebt om te leren, dan haal je alsnog maar VMBO.

De Cito toets is eigenlijk een extra meetmiddel en het kan jou en je ouders een richting geven voor het voortgezet onderwijs waar je na de basisschool naartoe gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De cito toets is een soort IQ test. De cito toets kijkt of je voldoende hebt geleerd op school, of je de trucjes kent hoe je iets uitrekent, of je kunt lezen, of je kunt begrijpen wat er staat. De test is dus gerelateerd aan je kennis- en inzichtniveau aan het eind van de basisschool.

De uitslag van een IQ test is gerelateerd aan de leeftijd. Als je dezelfde cito test gaat maken als je aan het eind van het vmbo zit, dan is je absolute score hoger. Die moet dan echter gecorrigeerd worden voor je leeftijd, en dan kom je niet per definitie hoger uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De citotoets meet het gemiddelde niveau van alle groep 8 kinderen. Het verschil met een intelligentietest is dat het vooral ook het kennisniveau test, maar er zitten ook intelligentie aspecten in.

De citotoets is in het leven geroepen om een gedegen advies te kunnen geven over de keuze van het middelbaar onderwijs. Tegenwoordig worden er ook in eerdere groepen testen afgenomen, zodat de ontwikkeling van het kind kan worden nagegaan.

De score van de Citotoets werkt net zo als bij een IQ test. Het neemt namelijk het gemiddelde van de groep en stelt dat op 100% of een equivalent in punten. Je weet dan of je onder- of boven het gemiddelde zit.

Bij deze toetsen is het heel belangrijk dat iedereen in de testgroep dezelfde achtergrond heeft. Zou de test gemaakt worden door een volwassene, dan krijg je een uitslag t.o.v. de groep 8 kinderen. Dat is een oneerlijke vergelijking.

Doordat het de resultaten van een hele grote groep neemt, zijn de resultaten redelijk betrouwbaar, maar wel een momentopname. Een kind dat even niet lekker in zijn vel zit, kan laag scoren en hiermee een lager schooladvies krijgen. Een goede docent zal in zijn schooladvies dan ook niet alleen de citotoets resultaten meenemen, maar ook het gedrag in de klas.

Je vraagt ook of je slimmer wordt (hoger IQ krijgt) als je doorleert. Dat is inderdaad zo. Het IQ is altijd een moment opname t.o.v. de groep mensen die getest wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn zoon kreeg op school een cito toets en een iq test. Dat werd apart gedaan. Zijn iq test was bovengemiddeld hoog, zijn cito wees uit havo-vwo niveau. Havo zou hij "fluitend" doorlopen, voor vwo zou hij harder moeten werken. Zo werd het ons verteld. Ik heb zelf eens op internet een iq test gedaan (voor de gein) ik scoorde 128 en mijn zoon deed hem daarna, was veel eerder klaar en scoorde universiteits niveau, bijna 140. Hij was toen 12 jaar oud. Dit was een test voor volwassenen. Nu heeft mijn zoon een stoornis in het autistisch centrum en dit betekent dat hij heel veel weet, want deze kinderen willen ook alles weten en onthouden wat ze lezen en zoeken alles op als ze iets interesseerd. Zijn interesses zijn op veel gebieden, vooral talen. Hij kent zelfs het braille alfabet. In Nederlands staat hij momenteel gem. een 10. Hij heeft een heel goed ruimtelijk inzicht en als je zo`n iq test ziet, bestaat die vooral uit taal en ruiimtelijk inzicht, dus een kind met aut. stoornis zal hier altijd goed door scoren (als het zijn interesse heeft). Ik bedoel maar zo, volgens zijn iq zou hij hoger als havo moeten scoren, maar zijn algehele niveau ligt op havo. Doordat hij op die gebieden hoog scoort valt zo`n test hoog uit maar dat zegt nog niet dat hij op alle gebieden zo intelligent is. vandaar de cito toets. Die laat zien op welk niveau het kind verder kan gaan. Het is logisch dat wij als volwassenen zo`n cito toets makkelijk vinden, je hersenen rijpen met de jaren en krijgen veel meer informatie, elke dag weer, en je interesses veranderen ook,daardoor leer je er elke dag weer bij.
amc
14 jaar geleden
Ha, die Theebeker;

De CITO-toets zegt, net zoals zoveel andere tests en toetsen vrij veel over het meetbare deel van de intelligentie van een kind. Onder anderen het IQ dus. Over het EQ, het karakter en de eigenschappen die nodig zijn om een bepaald schooltype te kunnen doorlopen zegt de uitslag echter niets. Daar komen de psychologische en didactische vaardigheden van de betrokken onderwijzers om de hoek kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Cito-toets is niets meer en niets meer dan een (belangrijk) hulpmiddel bij het bepalen van het niveau van het voortgezet onderwijs.
Echter, de meeste basisscholen gaan uit van de algehele ontwikkeling van het kind, gelukkig maar, want sommige kinderen scoren om diverse redenen (zoals zenuwen) te laag op de cito-toets.
Overigens worden cito toetsen gedurende de gehele basisschooltijd afgenomen waardoor er een duidelijk, algemeen beeld van de leerling ontstaat.
Het gebeurt echt wel dat er kinderen zijn die hoog scoren op de cito, maar desondanks niet het advies vwo meekrijgen vanwege hun werkhouding en sociaal gedrag in de klas, en dat er kinderen zijn die lager scoren, maar desondanks een hoger schooladvies krijgen omdat ze juist een hele goede instelling, werkhouding en motivatie hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een cito test meet GEEN IQ. Zie ook www.cito.nl
Voor een IQ test moet je naar een in kinder onderzoeken gespecialiseerd bureau.
Wat meet de CITO WEL.
Die bepaald hoeveel kennis je hebt opgedaan in 8 jaar basisschool (of soms 7 als je een klas hebt overgeslagen).
En alleen op die basis komt er een advies uit.

In jouw voorbeeld, een TL advies, heb je dus best kans dat het kind niet is uigedaagd geweest om zich in te spannen op de lagere school, daardoor achterstand opgelopen en dus een matige cito score, en dat later heeft goedgemaakt.

Het kan ook heel makkelijk dat een kind met een zeer hoog IQ de cito toets, welke eigenlijk gemaakt is voor de meer gemiddelde kinderen, slechter lijkt te maken. Dat kan dan komen omdat een heel slim kind zover achter een vraag doordenkt dat hij/zij op een onvoorzien ander antwoord uitkomt, nog terecht ook, maar het wordt wel als fout gerekend.

Wel zal het zo zijn dat kinderen die een iets hoger iq hebben meestal meer hebben opgestoken op de lagere school (zolang ze zich niet zo hebben doodverveeld dat ze aartslui zijn geworden en daardoor toch nog veel gemist) als de kinderen met een lager iq. En zullen derhalve ook wat hoger scoren zolang ze nog niet tot de eerder genoemde zeer slimme uitersten behoren.

Als een kind echt wilt weten of ie heel hoog scoort kan die beter aan de toptoets ( www.toptoets.nl ) meedoen. Die begint in moeilijkheidsgraad waar de cito ophoudt en zal een slimmer kind tenminste minder gauw te ver doordenken bij de vragen. Is eigenlijk wel een competitie, maar ja....waarom geen "denksport" voor kinderen en wel voetballen bv?