Waarom kiezen zo weinig mannen voor een baan in het onderwijs?

Van de studenten op pabo's is een op de vijf man en van dat aantal haakt gedurende de opleiding ook nog eens de helft af.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
welk deel van de vrouwen haakt af?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet ik niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als van de vrouwen ook de helft afvalt, is dat namelijk niet echt van belang. Misinformatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waarom zijn brandweer mannen voornamelijk mannen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee geen misinformatie: onwetendheid. Het is wel overal te lezen, pers neemt alles klakkeloos over.
De helft van 1/5 is trouwens nog altijd minder dan de helft van 4/5?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als bij de vrouwen ook de helft afvalt, is nog steeds 1/5 van de afstudeerders man, en niet minder, zoals jij in de vraag wel schetst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nogmaals dat weet ik niet.

Het beste antwoord

Voor de meeste mannen van die leeftijd zijn kinderen niet iets waar ze zich mee bezig willen houden. Daarbij werken de opleidingen ook niet echt mee. Ik ken verschillende studenten die in hun eerste jaar gestopt zijn met de pabo omdat ze per se de kleuters als eerste stage moesten doen en voor de meeste jongens van net 18 jaar (soms zelfs 17) (want over de leeftijdscategorie praten we) is het echt te veel gevraagd om dan al moeder te moeten spelen voor kinderen die vaak nog niet zindelijk zijn. Les geven is 1 ding maar dat zijn dingen de jongens vaak echt niet willen doen. Meisjes kunnen daar om de een of andere reden beter mee om gaan.
Verder klaagden ze ook veel over een middelbareschoolmentaliteit van de kant van de opleiding die naar hun mening niet bij een HBO niveau opleiding thuis hoort. Dat je les moet gaan geven wil nog niet zeggen dat je [quote] als een kleuter aangesproken moet worden [eind quote] tijdens de opleiding.

Sowieso zie je bij studies die sterk op communicatie zijn gericht dat je meer vrouwen dan mannen ziet. Dat verschil zie je zelfs bij technische studies. Communicatieve varianten (mens en informatica tov technische informatica en commerciële techniek vs toegepaste techniek) trekken verhoudingsgewijs meer vrouwelijke studenten.

En je kan als opleiding wel stug volhouden dat dit nu eenmaal bij de opleiding hoort maar klaag dan niet over dat je er niet in slaagt om mannen aan te trekken. Als je als opleiding weet dat een onderdeel niet populair is dan is het niet handig om die zo vroeg in de opleiding te zetten dat studenten heel gemakkelijk overstappen naar een andere opleiding.

Daarbij is het salaris van een basisschool onderwijzer niet bijzonder hoog in vergelijking tot andere HBO opleidingen en heb je in het onderwijs in zijn algemeenheid maar heel weinig mogelijkheden om carrière te maken. Je kan hooguit schoolhoofd worden maar daar houd het echt op. Dat is niet erg als je niet bijzonder ambitieus bent maar voor veel mensen is het een belemmering. En mannen zijn toch vaak gevoeliger voor promotie mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Veel studenten komen er tijdens hun opleiding al achter, dat het bedrijfsleven vaak beter betaalt.
14 jaar geleden
Het is een baan waarbij je weet dat je gebeten wordt door de hond EN door de kat... Dit is figuurlijk gesproken, maar iedereen snapt toch wat ik zeg...

Daarom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gewoon van die stronteigenwijze leerlingen en wordt zelfs soms gevochten.
Of bedreigen vanuit de kant van de ouders.
Dat soort dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat heeft dit te maken met het deel mannelijke docenten?
Toevallig heb ik gelezen dat er in het 1e jaar (dit jaar) van de PABO in Tilburg meer mannen ingeschreven dan vrouwen. Misschien stom toeval, maar misschien werken de campagnes toch wel.
Het lijkt me toch oneerlijk dat veel mannen op de PABO voorrang krijgen, puur om het feit dat zij man zijn en daardoor geliefder zijn als leerkracht (wat dus echt gebeurt!)
Dus hopelijk komt er een einde aan de oneerlijke verdeling, misschien dat er nu een trend is gestart en er toch meer mannen voor de PABO kiezen.
Het is immers niet de best betaalde baan in de wereld, maar wel een prachtberoep, al die lieve kinders!