Ik ga nu naar de 2de op school en ik ben zo zenuwachtig ik denk dat ik allemaal vreemde ga tegen komen.. wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (9)

Ten eerste: je denkt dat je allemaal vreemden tegen gaat komen... JA, dat zal ook wel gebeuren! maar dat is toch niet het ergste? Juist dat kan leuk zijn, je gaat weer nieuwe mensen leren kennen.

Maar toch begrijp ik je zenuwen heel goed! Je vind de verandering best eng denk ik zo. En veranderingen kunnen ook heel eng zijn maar meestal komt dat helemaal goed. Probeer met een positief gevoel te beginnen. Stel je zelf open voor nieuw contacten en zonder je niet af. Als je al vrienden hebt die ook meegaan naar de 2e of die je wel tegenkomt, zoek steun bij hen maar blijf ook niet teveel bij hun plakken en, zoals ik al eerder zei, zoek ook nieuw contact.

Blijf jezelf, mensen moeten je accepteren zoals je echt bent, aan een neppersoon heeft niemand wat. Op deze manier maak je contact met mensen die jou ook echt leuk/aardig of wat dan ook vinden.

Verder wil ik zeggen, maak je niet druk, alles komt goed!
Ik hoop dat je dat wilt geloven..

heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedenk eerst, dat iedereen dat zelfde gevoel heeft en ook zenuwachtig is. Eigenlijk is dat heel normaal.
Als je voor nieuwe uitdagingen staat hoor je een beetje zenuwachtig te zijn, daar is niets mis mee.
Blijf jezelf, wees vriendelijk zoals je altijd al was en geef je ogen goed de kost. Van iedere nieuwe situatie leer je nieuwe dingen die je in de komende tijd gaat gebruiken en waar je volwassener van wordt.

En zeg nou zelf: had je dan liever willen blijven zitten omdat dat alles bekend was? Nee toch!

Je zult ziet hoe gelukkig je met de nieuwe klas bent over een paar dagen. Dan ben je trots op jezelf.
Succes.
14 jaar geleden
Het is heel normaal dat je een beetje zenuwachtig bent. Realiseer je dat al die vreemden dat ook een beetje zijn. Het zal blijken dat er tussen al die vreemden allemaal leuke mensen zitten. Een aantal van hen zullen je beste vrienden worden.

Kortom, maak je geen zorgen en laat het allemaal gebeuren. gewoon jezelf blijven dan komt het goed. En het heeft helemaal geen zin om je druk je maken voor iets wat nog niet is en misschien helemaal niet gaat gebeuren. Dat weet je zelf eigenlijk ook wel.

Zie het als een leuke interessante ontdekkingsreis. Concentreer je op je omgeving en niet op jezelf. Kijk om je heen en verwonder je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat geld voor je medeleerlingen ook! zij moeten net zo goed wennen. probeer je zo veel mogelijk aan te passen (niet te overdreven natuurlijk) en blijf jezelf (een spontane babbel is natuurlijk niks mis mee). succes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst het is ook echt vervelend veranderingen
maar als je naar de tweede gaat ken je toch wel enkele mensen iig van gezicht, want die lipen vorig jaar ook bij je op school
Wat helpt is bij een groepje gaan staan waarvan je denkt daar zitten mensen in die mij "goed" lijken.
Probeer een rechte rug te houden en kijk de anderen aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
blijf jezelf overdrijf niet te veel en sloof je ook niet al te veel uit.

maak een beetje aardige indruk op mensen zodat je snel en makkelijk nieuwe vrienden maakt.

verder veranderd er natuurlijk wel veel maar als je een maandje bezig bent dan ben je al niet anders meer gewent.

ga je naar de brugklas?? in dat geval trek je niks aan van oudere jaars probeer niet stoer tegen ze te doen maar let ook niet te veel op ze
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat goed dat je naar de 2e gaat!
Daar heb je vast hard voor gewerkt.
Weet je nog hoe blij je was dat je naar de 2e mocht?
Denk eens goed terug aan dat moment.
Als je straks de klas inloopt kun jij je weer helemaal blij voelen en toch lekker ontspannen.
Al die anderen in de klas denken net zo as jij en misschien zijn er ook andere kinderen die ook van de eerste naar de tweede gaan. Die ken je dus al. Zie je, je staat echt niet alleen.
Maak er wat moois van dit jaar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu je hier op GV zit is al een teken dat je openstaat voor meningen van anderen..Jij hoeft alleen maar jezelf te blijven ,en genieten van alle leuke mensen die je tegenkomt.En minder leuke mensen ,daar kun je afstand van nemen of "als je dat zelf wilt" proberen hun te leren kennenen wie weet vallen ze wel mee. En anders jammer..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie het als een uitdaging voor jezelf! probeer voor jezelf een plan te bedenken hoe je daarmee om zult gaan. het is juist hartstikke leuk om nieuwe mensen te ontmoeten. als je nou al een oud bekend groepje mensen hebt of een vriend of vriendin die op dezelfde school zit.. kunnen jullie samen eens gaan rondlopen. ga eens samen vlakbij een ander groepje zitten in de pauze en kijk of ze over dingen praten waar jij je ook voor interesseerd, zo kun je gewoon bijvallen. dan zeg je: goh ik hoorde dat jij het net over ..... had en toevallig ......
Zo kun je een gesprekje beginnen, of lach gewoon een beetje mee.

Als je inde klas ook met dit probleem zit moet je echt opzoek gaan naar iemand die jou aardig lijkt of misschien wel dezelfde sport doet of dezelfde hobby heeft. zo hebben jullie in ieder geval iets om over te praten. na zo'n praatje kun je meestal wel merken of je je op je gemakt voelt bij diegene, stel dat is het geval... dan komt de rest van het gesprek als vanzelf en kunnen jullie samen meer mensen met dezelfde interesses zoeken. maar vaak word je bij gym al in verschillende groepjes geplaatst waar je normaal niet mee om zou gaan, dan merk je dat dat soms toch heel erg leuk kan zijn en dat sommige mensen heel anders zijn dan jij in eerste instantie had gedacht.

Zorg in ieder geval dat je jezelf niet buitensluit, jij bent net zo leuk als de andere kinderen maar je moet wel laten zien dat jij er open voor staat om nieuwe mensen te leren kennen.

succes ;)