Regelmatig lees je 'het gebeurD' of 'hij bedoelD' enz. Gaat het gebruik van onze taal achteruit?

Zijn de dictees op de scholen afgeschaft? (ik heb geen kinderen dus kan het niet nagaan)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het gebruik van onze taal gaat inderdaad achteruit. En niet alleen bij de jeugd, ook bij de wat oudere dertigers waar ik toe behoor. En ook ik maak regelmatig fouten, hoewel ik ze toch probeer te vermijden. Oei, even goed opletten in dit stukje. Verbeteren mag ;o)

Ik heb ooit (toen internet net begon in Nederland), in een reactie op een forum, gevraagd waarom er zoveel spelfouten werden gemaakt in een topic. Zo veel dat ik dacht dat het een grap was. Ik kreeg gelijk een snedige reactie dat er ook dyslectische mensen op internet actief waren. Ik heb alleen nooit begrepen waarom dat er dan zoveel zijn.

Veel van de teksten die we tegenwoordig lezen staan op het internet. Dat was nog niet zo lang geleden anders. Je zocht antwoorden op vragen op in een krant, boek of encyclopedie. Een werkstuk maakte je met het materiaal in de bibliotheek. Tegenwoordig gebruik je Goede Vraag.nl

Schrijvers en journalisten maken ook fouten, maar worden gecorrigeerd door de redacteuren. Schrijvers op internet niet. Alles staat meteen online en iedereen mag meedoen. Dan lijkt het misschien ook wel dat er slechter wordt geschreven dan vroeger, maar is dat ook echt zo?

Het beste antwoord staat mogelijk in een artikel "De taal verloederd" van Joop van der Horst (zie bron, www.groene.nl 2009). Hij denk van wel, maar vraagt zich af of dat erg is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja zeker... de taalverloedering slaat toe, dat deed die al jaren, maar dat is nog steeds zo... En zal wel zo blijven... Maar zolang ik de essentie kan begrijpen van een vraag, kan ik ermee leven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De spelling van de Nederlandse taal is niet makkelijk. Maar dat de persoonsvormpjes verkeerd gespeld worden is niet nodig.

Bijvoorbeeld een vraag hieronder: sex moet zijn seks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat er een grote achterstand is tov van vroeger. Ik kan je wel vertellen dat er op de basisschool (die van mij vroeger en mijn kleinste zusje nu) nog wel dictees worden gegeven. Maar de een let meer op spelling dan de ander, veel interesseren zich er ook helemaal niet voor en als je er opeens op gaat letten zie je veel fouten. Toch denk ik niet dat het er meer zijn dan vroeger.
Ik heb nergens gegevens kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, er worden nog dictees gegeven. Ik denk dat de meeste kinderen echt wel leren dat het 'het gebeurt' is. Misschien leren ze dit alleen later. Als het vroeger op de basisschool leerde, leren ze het bijvoorbeeld nu in de 2e klas. Er wordt alleen echt wel op gelet. Het examen Nederlands betaat o.a. uit het schrijven van een samenvatting, waar spelling erg belangrijk bij is. Daarom herhalen leraren de Nederlandse vervoegingen redelijk vaak.

Toegevoegd op 23-05-2009 16:20:34
Zo had ik in de 1e en 2e klas een leraar die iedere dag een dictee gaf die over de infinitief, persoonsvorm etc. ging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op school wordt nog wel steeds geleerd de regels van 't kofschip". maar ik denk dat meer een laksheid is van de schrijver die de fout maakt. Bijna alles wordt op de PC gedaan en daar kan de spellingchecker niet goed onderscheiden of het gebeurd of gebeurt moet zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk naar de tweede vraag onder de jouwe:leid dure kleding etc.
Dictee's zijn niet afgeschaft, niveau wel. (oud remedial teacher)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het ligt eraan hoe je het bekijkt het is namelijk:

Hij bedoelt het niet zo.
Hij heeft het niet zo bedoeld.

kan allebei dus…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een goede ontwikkeling dat er mensen zijn die (o.a. op deze website) hun bezorgdheid uiten over het toenemende aantal spelfouten die ze overal tegenkomen.

Er worden nog wel dictees gegeven op school, maar de computer maakt mensen lui. Veel mensen vertrouwen op automatische controle van hun tekstverwerker, maar dat helpt niet overal.
Werkwoorden die met 'be', 'ge' en 'ver' beginnen hebben vaak een hij-vorm met een T (hij benadert, gelooft, verhuist) en een voltooid deelwoord met een D (hij heeft benaderd, heeft geloofd, is verhuisd). Dat gaat alleen maar goed als je zelf meedenkt.

Mensen die hierbij een beetje hulp willen hebben, kunnen dagelijks meedoen aan een snelle test van vier zinnen op www.beterspellen.nl. Door er dagelijks even mee bezig te zijn, ben je bewuster bezig met spelling en maak je minde fouten.

Op die website zie je nog meer voorbeelden van woorden die vaak verkeerd geschreven worden.