Stel er is een kat. Laten we hem SuperKareltje noemen. Deze kat heeft een aantal bijzondere eigenschappen...

-Hij kan onbeperkt hardlopen. Laten we zeggen tot lichtsnelheid
-Hij kan tijdsloos zijn snelheid verdubbelen
-Hij heeft een belletje aan zijn staart.

Stel dat deze kat van Groningen naar Limburg loopt en begint te lopen met een snelheid van 1 meter per seconde.
Nou is het eigenaardige dat elke seconde het belletje tegen de grond aantikt. Wat nog eigenaardiger is, is dat SuperKareltje zijn snelheid verdubbelt als hij het belletje hoort rinkelen.
Elke seconde verdubbelt hij dus zijn snelheid.
Laten we voor het gemak zeggen dat de afstand Groningen - Limburg 300 KM is.

- - - Met welke snelheid komt SuperKareltje in Limburg aan? - - -

De goede oplossing is gegeven door Rotaluclac. Niet in zijn antwoord maar wel in zijn reacties op zijn eigen antwoord. Het antwoord is 512 m/s. Elke keer verdubbelt SuperKareltje zijn snelheid.
1 m/s hij hoort de bel
2 m/s hij hoort de bel
4 m/s hij hoort de bel
8 m/s hij hoort de bel
16 m/s hij hoort de bel
32 m/s hij hoort de bel
64 m/s hij hoort de bel
128 m/s hij hoort de bel
256 m/s hij hoort de bel
512 m/s hij hoort de bel niet meer en zal dus met deze snelheid aankomen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Na 1 s heeft SK 1 m afgelegd.
Na 2 s heeft SK 1+2 m afgelegd.
Na 3 s heeft SK 1+2+4 m afgelegd.
Na 4 s heeft SK 1+2+4+8 m afgelegd.
...
Na N s heeft SK 2^N-1 m afgelegd.

Gezocht: de N waarvoor 2^N-1>=300000
N=19, 2^19-1=524287

Vanaf 0 s is SK's snelheid 1 m/s.
Vanaf 1 s is SK's snelheid 2 m/s.
Vanaf 2 s is SK's snelheid 4 m/s.
Vanaf 3 s is SK's snelheid 8 m/s.
...
Vanaf N s is SK's snelheid 2^N m/s.

Vanaf 18 s is SK's snelheid 2^18 m/s.

Het antwoord is dus 262144 m/s.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent keihard, Pinokkio. Keihard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, ik snap hem. Het antwoord is: de geluidssnelheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoewel, dat hoeft niet. Als hij achteruit loopt, is mijn oorspronkelijke antwoord wel goed. Aangezien je er niet bij hebt verteld in welke richting SK's superieure kwaliteiten zich uiten, moet je mijn oorspronkelijke antwoord goedrekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ehm, nee, het is NIET de geluidssnelheid. Kareltje zal in Limburg aankomen met een snelheid van 512 m/s.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het is 512 m/s.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@derko, graag je redenatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, ik zie het. Ook een goede redenatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of toch niet - omdat SK's botten met SK meereizen. Zie hieronder, bij ValleyDude.

Andere antwoorden (12)

Die zien we nooit meer... terug!
Hij gaat zo snel dat ie niet meer kan remmen, en dus nooit in Limburg zal aankomen :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenvraag: houdt superkarel zich een aan de verkeersregels? Zoniet....denk ik dat ie met alle verkeersdrukte in Nederland Maastricht nooit haalt. Als ie zich wel aan de regels houdt....heeft hij weinig aan zijn supersonische vermogens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De som is: 1*2*2*2*2*2 enzo. 300000 keer, want 300km = 300000 meter. Ik heb geen zin omdat uit te gaan rekenen, misschien jullie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoeso fout?
Hij komt niet aan, hij is verschroeit door de wrijving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als superkareltje überhaupt op tijd kan remmen komt hij na 1 minuut en 43 seconden in Maastricht aan...

Maar dan moet hij bij Beers al beginnen met remmen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is: met welke snelheid?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oké... Fout gelezen dus... Kom er op terug...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5004 mtr. per seconde...
300 km = 300000

na 18 seconden is hij er toch?

2 ^ 18 = 262144 (snelheid in meters per sec) daar komen nog eens de meters bij van de 1e 17 sec.

Zijn snelheid is dus 262144 m/s. Maar met dit soort snelheden denk ik dat de tijd niet meer hetzelfde gaat dus dat relativiteitseffecten een rol gaan spelen.

Ik gok dat hij nooit aankomt omdat hij op het laatst zo snel gaat dat de tijd stil staat en snelheid is een combi van afstand en tijd...

Toegevoegd op 28-05-2009 16:31:21
1e regel -> 300 km = 300000 meter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waarom wil je precies dit antwoord weten haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk toch? :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is een reactie
Na 1 seconde heeft hij 1 meter afgelegd. Na 2 seconden 3 meter (1+2). Na 3 seconden 7 meter (1+2+4).

Maar! Bij de negende seconde bereikt deze legendarische kat de snelheid van het geluid (die is ca. 340 meter per seconde). Dan hoort hij dus niet meer het belletje rinkelen, en verdubbelt zijn snelheid niet meer.

De snelheid waarmee hij dan dus blijft voortbewegen is de snelheid van het licht: 340 meter per seconde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
licht --> geluid, neem ik aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
fout
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet 340 m/s. SK gaat steeds sneller, tot hij 256 m/s loopt. Dan hoort hij het belletje. Hij zal dan versnellen tot 512 m/s. Dan tikt het belletje weer tegen de grond, maar SK zal dat niet meer horen omdat hij sneller loopt dan het geluid. Hij zal de snelheid van 512 m/s dus blijven vasthouden tot hij in Limburg is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rotaluclac: klopt. @Pinokkio: je bent keihard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tenzij hij achteruitloopt, natuurlijk. Dat kan SK vast wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@derko, klopt, maar de haren van de staart dempen het geluid van het belletje. Daarnaast is SK doof geworden toen zijn trommelvliezen barstten bij het doorbreken van de geluidsbarrière.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat laatste betekent dan weer dat SK ook met een snelheid van 512 m/s in Limburg aankomt als hij achteruit loopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@derko, je antwoord klopt niet. Die 512 m/s volgt uit de geluidssnelheid van 340 m/s. Die geldt, omdat de kat door de stilstaande lucht heenloopt. (Mocht de lucht bewegen, dan zal de windsnelheid niet hoger zijn dan 50 m/s, dus die telt niet mee.) Jouw 1496 m/s, de voortplantingssnelheid van geluid in de botten van SK, geldt niet. Die snelheid zou gelden als SK *door* een vaste stof *heen* zou lopen, maar dat doet SK niet. Dus als het geluid dat *door* de botten van SK heen zijn oren bereikt, daar 0,05 s voor nodig heeft, dan blijft dat zo, ook als SK een snelheid heeft van 80000 m/s. Dus twee mogelijkheden:
a) SK hoort het geluid via zijn botten. Dan blijft hij elke seconde versnellen, en is zijn snelheid in Limburg 262144 m/s.
b) SK hoort het geluid alleen via de lucht. Dan is zijn snelheid in Limburg 512 m/s.
het is een superkat dus vergaan zal ie niet.

ik denk 300 seconden

Toegevoegd op 28-05-2009 16:52:43
moeilijk zal lichtsnelheid zijn 514 m/s
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
moeilijk zal lichtsnelheid zijn 514 m/s
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lichtsnelheid is een kleine 300000000 m/s.
Wat je bij dit raadsel niet moet vergeten is dat op een gegeven moment de staart door de snelheid van de kat de grond niet meer zal raken, maar boven de grond blijft zweven. Vergelijk het maar met een ballon aan een touwtje. Die hangt met een lage snelheid nog wel op de grond, maar als de snelheid hoger wordt dan gebeurt dat niet meer. Ik vrees dat de snelheid waarmee dat gebeurt niet eens zo achterlijk hoog is en dat de kat dus uiteindelijk niet sneller zal gaan lopen van ongeveer 30 km/uur (nee, ik heb hier geen rekenvoorbeeld van, dit is alleen maar een gedachte van me). Met 30 km/uur doet de kat er behoorlijk veel langer over dan 18 seconden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
131072 m/s
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hij komt niet aan...met al dat rennen valt hij alleen maar af...