Kan een electrisch aangedreven auto niet z'n eigen stroom opwekken, en waarom niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
3.3K

Het beste antwoord

Ha, die Martinka;

Dat kan wel en daar wordt ook aan gewerkt; zulke auto's werken dan meestal met een brandstofcel. Die gebruikt meestal waterstof als brandstof dat in een speciale veilige tank wordt meegevoerd. Probleem is dan weer dat de waterstof ergens moet worden geproduceerd en opgeslagen zodat de tank kan worden bijgevuld zoals met benzine en dat hele proces kost veel energie. Overigens rijden er inmiddels ook al aardig wat experimentele auto's met een verbrandingsmotor op waterstof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat kan wel, maar dat is geen slim idee, daar gaat je accu nog eerder van leeg.
Ik vermoed dat je een perpetuum mobile wilt bedenken.
Je bent de eerste niet, maar dat zal nooit gaan lukken.
14 jaar geleden
Je kan wel een auto verzinnen die zijn eigen stroom op wekt. Alleen het probleem hierbij is dat het volgens de wet van de thermodynamica iets nier meer energie kan opleveren dan dat het kost. Het hoogste waar je op kan rekenen is dus zo'n perfect systeem dat het even veel energie oplevert dan het kost. Maar dit is ook onmogelijk aangezien er altijd wel wat energie verloren gaat. Kortom zo'n systeem kost altijd meer energie dan het oplevert en is dus niet verstandig om te doen aangezien je dan het tegengestelde effect krijgt. Namelijk dat de auto minder lang rijd.

Toegevoegd na 33 seconden:
opwekt is natuurlijk 1 woord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de huidige natuurwetten kan dat niet. De totale hoeveelheid enerie n een systeem kan nooit meer worden zonder externe input. En als je stroom opwekt heb je energie nodig om bv wrijving tussen de delen van je dynamo te overkomen.

Er is echter een bedrijf dat claimt die thermodynamica wetten te hebben doorbroken. Zij claimen energie op te kunnen wekken zonder een grondstof te verbruiken. Met andere woorden.. Ze claimen energie uit niets te kunnen opwekken. Ze houden de spanning al bijna 2 jaar hoog. Het moet weer een hoax zijn, maar tot nu toe is dat nog niet bewezen. Kijk op het web naar steorn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in principe kan je stroom opwekken en daar een auto op laten rijden dit word ook gedaan met treinen (diesel -electrisch ) heet dit maar dat is niet efficienter als op diesel zelf rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Energie komt nu eenmaal niet uit het niets, de waterstof van Sinterklaas moet ook ergens worden gemaakt. In principe kan je waterstof ook opwekken met zonnepanelen, maar met de huidige stand van techniek wordt hij (de auto) dan zo zwaar dat je beter die energie in accu's kan stoppen.
Als de accu's veel lichter zouden worden en de zonnecellen veel efficiënter wordt een auto op zonne-energie misschien ook in Nederland ooit een haalbare kaart (nu rijden er alleen een keer per jaar in Australië zon-aangedreven elektrische karretjes die niet echt als auto bruikbaar zijn).

In theorie zou je alle energie die verloren gaat, omdat een rijdende auto die energie kwijtraakt als opgewekte warmte, weer op kunnen pikken maar de auto raakt die warmte kwijt aan de lucht en aan de weg en het zou meer energie kosten om die (voornamelijk wrijvingswarmte) terug te winnen dan dat het oplevert. Je zou er teveel apparatuur voor mee moeten slepen wat ook weer energie kost.
En bovenal het zou te duur worden; het is tot nog toe goedkoper om de dure benzine bij de pomp te kopen dan een auto van vele miljoenen te rijden.

Kortom onze geneugten krijgen we niet voor niets.