Hoeveel sluizen moet je door van rotterdam via antwerpen tot de middellandse zee?

met een aak van het normale type.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Vakantie
2.7K

Het beste antwoord

Ik heb twee vragen op jouw vraag, maar ook een antwoord ;-)
1-->wat, in hemelsnaam, is een aak van het normale type?
een lemsteraak, een Hagenaar, een Maatkast, een Spits, een Kempenaar, Dortmunder, Europaschip etc etc etc etc. zoveel kanalen/rivieren zoveel scheepstypes en veel daarvan vallen onder de categorie Aak.
Er bestaat alleen geen aak van het normale type.

Laten we er van uitgaan dat je een Spits bedoelt, dat is een binnenvaartschip dat speciaal ontwikkeld is voor de vaart op de Franse kanalen, dit vanwege zijn afmetingen. 38 á 39 *5,05 meter. Mocht jouw scheepje kleiner zijn dan is dat natuurlijk geen bezwaar, groter zal "buitenom" moeten. Denk aan je diepgang max 1,70/1,80 en kruiphoogte max 3,40 (Canal des Voges)

2--> Waarom via Antwerpen?
de meest gebruikte/snelste route loopt via de Maas, bij Givet de grens over en dan stokbrood met kaas en wijn :)

Nu je antwoord:

Je zult ongeveer 240 sluizen door moeten voor je weer zout proeft.

(Ter vergelijking: Een schip dat via de Rijn van Rotterdam naar Karlsruhe vaart komt niet één sluis tegen.)
Dat kan natuurlijk ook je gaat de Rijn opstomen en dan neem je de Doubs (Canal Rhone au Rhin)
In Nederland, België en Noord-Frankrijk zijn dat merendeels grote sluizen, waar meerdere schepen tegelijk in passen. Het grootste deel van de Franse sluizen is echter van Freycinet-afmetingen, wat inhoudt dat één spits er in de breedte en lengte precies in past.

Afhankelijk van of je leeg of geladen bent, van de vaaruren (zomers van 6:00 tot 20:00 - 's winters van 8:00 tot 18:00) en van de afstand tussen de sluizen, doe je in een 'klein' Frans kanaal gemiddeld zo'n vijftien sluizen per dag.

Goede reis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
vergeten te zeggen via Rijn en Doubs heb je minder sluizen hoewel de Doubs behoorlijk z'n best doet om je dat weer in te laten halen, (over de 40 sluizen op een dag komt daar voor)

Andere antwoorden (1)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
jammer, maar aan napraters hebben we hier niets het zijn er eerder minder dan 240 dan meer omdat tegenwoordig veel klein verval sluizen samengevoegd worden tot moderne groot vervalsluizen.
en ik heb ongeveer gezegd omdat mijn info niet de recentste meer is.