Waarom worden mensen altijd blij als ze dolfijnen zien?

Ben een actieve oceaan zeiler en heb talloze keren de ervaring gehad, met verschillende mensen, dat een groep dolfijnen om de boot kwam spelen. Zelfs bij de grootste knorrepot verschijnt dan een glimlach op zijn of haar gezicht.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
1.7K

Het beste antwoord

Ik denk, dat we in een ver, ver verleden, heel veel meer met elkaar te maken hebben gehad.
Er zijn allerlei aanwijzingen, dat de mens ooit meer een waterdier geweest is, of in elk geval een amfibie.
De richting waarin onze lichaamsbeharing groeit, bijv - gestroomlijnd om door het water te glijden. Of de ademinhoudreflex van babies.
En dan de manier, waarop dolfijnen met mensen om gaan - met autistische kinderen, met drenkelingen, met zwemmers of surfers die door haaien aangevallen worden, en de stammen waar de dolfijnen samen met mensen de visvangst doen.
Er is een soort wederzijdse herkenning, waarbij het mij af en toe voorkomt, alsof dolfijnen geduldig wachten tot wij mensen wat slimmer worden in het hen begrijpen. Tot die tijd brengen ze ringen en ballen, en verbazen ons door vormen te herkennen die ze door hun echolocatie hebben gezien door kratten of dozen heen.
Zij hebben ons allang "door" voor wij iets in de gaten hebben - of je zwanger bent, of je ontbeten hebt. Een vriend heeft in de tijd dat er nog dolfinaria waren met dolfijnen gewerkt, en die vertelde, dat, als hij 's morgens binnenkwam met een rotbui, de dolfijnen al aan de andere kant van het basin waren vóór hij zelfs maar het licht had aangedaan.

Door hun moeiteloze bewegen en het duidelijke plezier wat ze in hun leven hebben, als ze spinnend sprongen maken, en natuurlijk door de "smile" van hun mond, word je al blij. En het feit, dat ze naar ons toe komen : dieren hebben geleerd bang voor ons te zijn, en het geschenk dat een dier je geeft door vol vertrouwen naar je toe te komen, geeft ons iets van dankbaarheid, verwondering, en een gevoel van geluk. Of dat nou een vogeltje is dat op je hand komt zitten, of een eekhoorn die een pinda komt halen, of dolfijnen die in je boeggolf surfen. Het maakt je blij. Vooral, omdat die hele grote oceaan hun wereld is, en wij er met ons piepkleine bootje als een speldenknop op ronddobberen, en toch komen ze naar ons toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

omdat ze aardig van karakter zijn en wij vinden dat net zo lief als puppie`s enzo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dolfijnen hebben hun mondhoek zo staan dat het net lijkt alsof ze altijd lachen. Onze hersenen bevatten spiegelneuronen en dat maakt het hem. Denk maar eens aan gapen; wanneer iemand anders gaapt doe je bijna als vanzelf direct mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen worden niet alleen blij als ze dolfijnen zien, maar worden blij als ze iets moois of bijzonders zien.
Ik was pas op een boot naar een waddeneiland: iemand zag een zeehond; iedereen liep er op af. Daarna zaten ze via de digitale camera nog lang na te genieten. Ook van een hele mooie boom, bloem, vogel, vlinder, schilderij etc. kunnen mensen heel blij worden. Je wordt gewoon even blij gemaakt met een bijzonder schouwspel! Zeker spelende dieren en kinderen kunnen veel mensen vertederen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dolfijnen, de dansers van de zee, met hun prachtige unieke uitstraling!
Volgens mij zijn er heel veel redenen waarom dolfijnen zo'n bijzonder effect hebben op mensen.
Ver terug in de oudheid waren het de zeelieden op zee die maandenlang zonder enig kontakt waren ver van de bewoonde wereld, maar al werden begeleidt, opgevrolijkt en gesteund door dolfijnen.
Ook daarna zijn er velen verhalen van mensen die op zee of aan de kust deze dieren plotseling vlak in hun buurt bemerkten en daar op de een van andere manier gewoon steun door krijgen door simpelweg maar te genieten van hun aanwezigheid, hun speelsheid, en hun aparte uitstraling.
Dat zijn met alle eerder gegeven antwoorden meegeteld goede redenen waarom niemand onberoerd kan blijven door het zien van een dolfijn.
Voor een reisproject met kinderen en volwassenen met een verstandelijke handicap oa het syndroom van Down ben ik een paar keer meegeweest naar het buitenland om hen te begeleiden.
Sommige van deze mensen, zijn vaak zelf al vrolijk en speels maar niet even makkelijk te benaderen. Anderen zijn stug, moeilijk om mee om te gaan en zitten opgesloten in hun eigen "binnenwereld".
Zij gaan vaak gewoon hun eigen gang.
Wij zijn met deze mensen gaan zwemmen met dolfijnen, en meerdere malen heb ik mogen waarnemen dat er een geweldige rust, maar ook een enorm geluk en ontspanning ontstond als men met dolfijnen in kontakt kwam, ze ze aan konden raken, zelfs zelf met ze konden zwemmen.
Sommige mensen en kinderen, waren vaak onhandelbaar, maar werden toegankelijk en vrolijk en duidelijk gelukkiger door alleen maar dolfijnen van dichtbij te ervaren.
En zelf voelde ik ook een rust, maar ook een soort van intelligentie bij deze dieren, waardoor ik me zeer prettig voelde.
Dus wat de verklaring ook is, ze hebben kennelijk een extra gave, waardoor ze dit moois teweeg brengen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet bijna wel zeker dat niet alle mensen daarvan blij worden...Water en vissen is niet ieders hobby....