Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar komt de titel scheidsrechter vandaan?

Wie heeft die naam/titel verzonnen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
3.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het woordje "rechter" lijkt me wel duidelijk: iemand die oordeelt. Scheids komt denk ik van het Duitse woord entscheidung, dat beslissing betekent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeroeboeroe: Ik kies jouw antwoord als beste antwoord, maar ben er nog niet 100% van overtuigd dat je gelijk hebt. Ik zat zelf te denken dat het misschien uit de bokssport kwam. Omdat boksers door de scheidsrechter nog wel eens uit elkaar gehaald worden/gescheiden worden. Maar ook ik kan het helemaal mis hebben. Jammer dat er maar zo weinig antwoorden op deze vraag kwamen.

Andere antwoorden (1)

Een 'scheidsman' is een bemiddelaar die uitspraak doet in een geschil..

In deze gaat men er vanuit dat deze persoon recht spreekt vanuit zijn bevoegdheid en de nodige kennis bezit om op een 'onafhankelijke en onpartijdige' wijze zijn oordeel te vellen.

Scheidsrechter (arbiter) in de sport is de hoogst aangewezene die moet toezien op het toepassen van de spelregels.

In deze wordt er onderscheid gemaakt in de vorm van de 'rechtsgang'. Wanneer men over welke 'functie' spreekt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Link: Ik weet best wat een scheidsrechter is en doet, maar dat vroeg ik niet...

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding