Dit heeft voornamelijk met melkzuur te maken. Bij zeer grote inspanning leid het scheuren van je spieren (wat na elke spieroefening optreed, en zo wordt er ook meer spiermassa gecreeërd) tot pijn. De meeste pijn die men voelt na een lichamelijke inspanning is echter een opeenhoping van melkzuur in je spieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

als het tocht in de kamer en je hebt het zelf warm vatten je spieren kou en gaan ze pijn doen ( stijf worden )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stijve spieren ontstaan door de uitzonderlijke belasting en de daaropvolgende verzuring van de spieren. De glycogeenvoorraad in de spieren is uitgeput, waardoor er heel wat spiervezels beschadigd zijn. De spier herstelt zich echter spontaan. Het herstellingsproces van de spieren kunnen we niet versnellen.

Alle langdurige trainingen en zware inspanningen kunnen leiden tot stijve spieren. Het risico op spierstijfheid wordt wel groter bij oefeningen met excentrische contracties. Excentrische contracties doen zich voor wanneer de spier weerstand moet bieden tegen de belasting. Bij concentrische contracties bewegen de aanhechtingspunten zich naar elkaar toe, bij isometrische contracties blijft de spier stabiel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Éen manier om stijve spieren te krijgen, is stilzitten, lang achter elkaar in dezelfde houding. En vooral als je dan in een koude omgeving zit, wordt je héél stijf....
De andere manier is inspanning/sporten : als je 'afgekoeld' bent (dus je hartslag, en dus ook je bloedsomloop is weer in 'rust-toestand) kunnen je spieren stijf worden. Doordat ze hard moeten werken (steeds aanspannen / ontspannen) produceren ze afvalstoffen, die zuur zijn. Die moeten eerst door het bloed worden weggevoerd, maar dat duurt even. Vandaar, dat na inspanning een warme douche goed is, omdat het je bloedsomloop stimuleert, waardoor die afvalstoffen sneller uit je spieren zullen verdwijnen.
Hoe meer getraind de spieren zijn, hoe meer spiervezels meewerken aan de bewegingen die je van ze vraagt. Daarom wordt je, als je net begint met een nieuwe sport of beweging, stijver, dan als je goed getraind bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
mooi compleet antwoord!
Door de spieren te belasten met bewegingen,waaraan ze niet gewend zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door overmatig veel spier arbeid te doen. Ook het niet opwarmen voordien is een oorzaak. In de spieren komt dan veel melkzuur vrij wat de stijfheid veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verzuring doet pijn, afvalstoffen hopen op en veroorzaken de pijn...

Masseren en door blijven gaan verlicht...