Hoe weet ik welke fietsband, binnen én buitenband, ik moet hebben? Welke maat?

Heb een 2de hands fiets gekocht waar echt nieuwe banden op moeten, maar welke?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
7.7K

Het beste antwoord

Op de oude band staat de bandenmaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ook op een oude band staat informatie over de band, echter er staat meestal wel meer op, als je dat niet begrijpt, schrijf dan even alles op wat je op de band kan vinden en ga er mee naar een fietsen winkel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de band moet verwisselen zal je toch de wielen moeten demonteren. Begin bij het voorwiel *dit is het gemakkelijkst* en ga met het complete wiel naar de leverancier van je nieuwe banden. Gegarandeerd dat je de goede bandenmaat krijgt. Ook kun je de diameter van je velg in Centimeters opmeten en door 2,54 delen. Dan heb je de maat in Inches. Doorgaans is dit 16 of 18 Inch.
Je moet dan zelf de hoogte en breedte van de band nog opmeten.
Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16 of 18 inch is de maat van een kinderfietsje een beetje kommuniefiets heeft al 26 inch en een fiets voor volwassene meestal 28 inch
Misschien heb je iets aan deze site:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsband
Maar eigenlijk kun je het beste gewoon naar de fietsenmaker gaan. Deze ziet in één oogopslag welke bandenmaat jij nodig hebt. Als je om advies vraagt, ben je niet verplicht om ook je banden daar te laten vervangen. Je kunt ze kopen, meenemen en ze, als je dat wilt, zelf vervangen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de maat van de band staat altijd op de band en meestal ook op de velg en is bij een standaard cityfiets vaak bijvoorbeeld 28*1 1/8x1 3/8 als je ergens op de band een dergelijke vermelding ziet kun je er vanuitgaan dat dit de bandenmaat betreft.