Is het gezond dat een kind aan topsport doet?

Ik zat vandaag naar een uitzending op een buitenlandse zender te kijken en dar werd een turnwedstrijd uitgezonden.

Dan zie ik daar 10 of 11 jaar oude meisjes die daar de meest ingewikkelde lichaamsopvouw methodes laten zien.
En dan denk ik Ja sport is gezond. Maar is topsport voor kinderen wel gezond?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
2.1K

Het beste antwoord

Ik denk dat sport (binnen een bepaalde marge) redelijk gezond is, en misschien topsport ook nog wel, zolang dat binnen de perken blijft, er geen dwang of rare middelen bij komen kijken en niet het hele normale leven moet wijken voor de prestatie. Maar in de regel voldoet topsport niet aan dat plaatje, en denk ik dat het -zeker voor kinderen- een uitgesproken ongezonde bezigheid is.

Sterker nog, eigenlijk is bewéging uitgesproken gezond en belangrijk voor een mens, maar is sport in heel veel gevallen een onnodige overbelasting voor delen van het lichaam, vooral sporten waarbij niet het hele lichaam gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Kan me niet voorstellen dat het op z'n jonge leeftijd goed is ,zeker om, dat nog niet uitgegroeide lichaam, zó te belasten.
Nee lijkt me zeker niet gezond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eens +1
Ja hoor zeker is dat gezond...
Zelfs topsport is nog gezonder
Gewoon laten sporten.

Gezond ouder worden is topsport!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
topsport is nooit gezond,bewegen en sporten wel topsport is het over de limit gaan met wat een lichaam aankan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij topsport die uitsluitend op deze leeftijd kan worden beoefend pleeg je roofbouw op lichaam en geest van het kind.
Elk kind heeft recht op een normale ontwikkeling, waarbij sport een belangrijke rol kan spelen maar nooit het enige en ultieme doel van het leven mag zijn.
Dat is mijn mening...
14 jaar geleden
Bij sporten als turnen komen inderdaad gewoon kinderen over de vloer, en bij sommige landen vraag je je dan af of die kinderen echt zo oud zijn als dat ze opgeven. Voor de pubertijd is overdreven sporten niet echt gezond, maar het is ook een cultureel iets. In Azie zullen ze er minder problemen mee hebben, bijv. omdat die kids anders hadden moeten gaan werken. Helaas gaan niet alle kinderen tot hun 17e naar school zoals bij ons.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn nichtje van 11 stond erg hoog in de Nederlandse turnlijst. Alles moet wijken voor het hele gezin in het teken van deze sport. En vergt zo ontzettend veel tijd. Ziek of niet je moet door en heeft gelijk gevolgen als je op hoogniveau moet ziekmelden. En is degene die dan de meeste kans maakt blij dat die er niet is zodat deze toch door kan stijgen.

Omdat dit met de moordneigende concurrentie zo extreem is geworden is ze hier sinds een paar maanden meegestopt. Maar is vreselijk lenig en kan zich helemaal dubbelvouwen. En heeft vanaf nu eindelijk tijd om eens naar verjaardagen te kunnen gaan van vriendinnetjes en echt tijd om te spelen. En zich weer echt kan gedragen als een kind van 11.

Topsport gezond, nee. Fanatiek sporten ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, topsport is nooit gezond voor een kind! Kinderen moeten eerst uitgegroeid zijn voordat ze met topsport beginnen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het niet gezond is. Op bepaalde vlakken word je veelste snel volwassen en op andere sociale gebieden loop je achter. Verder leef je in een klein wereldje, lijdt vaak je educatie er onder. Talentvolle kinderen moeten de kans krijgen hun talent verder te ontwikkelen maar als zo'n kind geen zin heeft om te sporten maar liever gaat buiten spelen moet dat ook mogelijk zijn. Topsport is wel mogelijk maar zorg dan wel voor een goede balans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Topsport is nooit gezond zowel voor volwassenen als een kind. Het hart kan de hoge intensiteit eigenlijk niet aan en wordt groter en groter. Getuige ook de vele hartaanvallen van de laatste paar jaren.