Waarom wordt er bij darten onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Sport
8.8K

Het beste antwoord

om eerljkheid in de competitie te waarborgen

kijk eens naar dir stuk tekst hieronder :

Kunnen mannen en vrouwen samen sporten binnen de topsport?

Nee. Ik denk niet, dat vrouwen en mannen samen kunnen sporten binnen de topsport.
Er zijn teveel verschillen tussen de twee geslachten, om competities en wedstrijden eerlijk te kunnen noemen, als deze tussen een man en een vrouw zijn. Om dit uit te leggen, moet er eerst wat verteld worden over de verschillen tussen mannen en vrouwen, waaruit direct af te leiden is, waarom mannen en vrouwen niet samen kunnen sporten binnen de topsport.

Het verschil in geslacht brengt biologische verschillen met zich mee.
Een aantal van biologische factoren bij vrouwen werken nadelig op het prestatieniveau. Ook zijn er gelukkig andere factoren die een gunstige invloed uitoefenen. Jammer genoeg houden ze elkaar niet in evenwicht en kunnen de voordelen de nadelen niet geheel teniet doen.

Een van de biologische factoren is bijvoorbeeld het verschil in kracht. Kracht levert een belangrijk deel aan de snelheid die je kunt ontwikkelen. Het krachtsverschil tussen mannen en vrouwen komt voornamelijk door het verschil in dikte van vezels. Ook hebben vrouwen over het algemeen de neiging om minder aandacht te besteden aan krachttraining.

Daarnaast is er nog het verschil in lichaamsgewicht. Vrouwen hebben gemiddeld een kleiner hart, kleinere longen en een kleinere hoeveelheid bloed. Deze waarden worden gedeeld door het lichaamsgewicht, welke bij vrouwen ook lager is. Hierdoor wordt een belangrijk deel van de ongelijkheid door dit lage lichaamsgewicht gecompenseerd.

Dan is er nog het verschil in coördinatievermogen en lenigheid, wat in het voordeel van de vrouwen is. Beide factoren hebben belangrijke invloed op de snelheid. Mannen moeten deze factoren uitdrukkelijk opnemen in hun trainingsprogramma, terwijl vrouwen de resultaten bijna cadeau krijgen. Hierdoor kan een deel van het snelheidsverlies gecompenseerd worden.

Ook is er nog het verschil in stofwisseling. Bij vrouwen is de spier-vet verhouding ongunstiger dan bij mannen, ondanks hun lage lichaamsgewicht. Bij langeduurprestaties speelt een actieve vetstofwisseling een belangrijke tol. Uit de bijdrage van de vetverbranding aan de energielevering kan verklaard worden, dat vrouwen over een lange tijd een hoge belasting beter kunnen volhouden dan mannen. Ook leidt het geringe gewicht tot een zuinig energieverbruik.

Als laatste bestaan er nog diverse, andere, maar zeker niet minder belangrijke zaken, die meer op medisch terrein liggen. Dit zijn dingen als het vaak voorkomend ijzertekort, ontkalking van het bot en de hierdoor verhoogde kans op stressfracturen. Problemen bij de training door de menstruatie of omgekeerd de verstoring of het volledig uitblijven van de menstruatie door de training.

Als je dit allemaal naast elkaar zet, blijkt duidelijk, dat je mannen en vrouwen en hun sportprestaties niet me elkaar kan en mag vergelijken, omdat deze veel te verschillend zijn en omdat de vrouwen in feite nooit de kracht en snelheid kunnen bereiken die een gemiddelde man zou kunnen bereiken. Daarom zou een competitie of wedstrijd tussen mannen en vrouwen ook niet eerlijk zijn en dus kunnen mannen en vrouwen niet samen sporten binnen de topsport
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Omdat dit volgens mij in elke sport wordt gedaan. Waarom dat een uitzondering voor darten. Het is overigens wel raar ja.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat mannen kunnen darten en vrouwen niet
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik dat dat het komt dat vrouwen minder richtingsgevoel hebben en ook fysiek minder sterk zijn daarom is emancipatie ook nog nooit echt tot zijn recht gekomen. dit is trouwens niets ten nadele van de vrouw.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Feministen zeggen dat het best kan...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij mannelijke darters zit de bierbuik in de weg en bij vrouwelijke darters de borsten. Er is dus bij beide geslachten een duidelijk verschillende handicap te constateren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deed bij het laatste PDC toernooi ook niet gewoon een vrouw met de mannen mee?
Was een russische geloof ik, en die deed t nog best goed!

En bij Korfbal word er ook gemengd gespeeld.
Bij de ene sport kan het wel en bij de andere niet.

Maar bij het darten kunnen mannen en vrouwen best tegen elkaar spelen.

Gebeurd in de gewonen nl competitie ook!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat mannen dan geen schijn van kans maken