Is de maatvoering van lego en duplo blokken berekend door een wiskundige?

De maatvoering van lego klopt tot in de puntjes, duplo past op lego en andersom. De helft van de hoogte van een duploblok is een legoblok. Een legoblok in 3en gedeeld levert platte plaatjes op, die rechtopstaand weer tussen de nopjes kan worden geklemd.
Sommige nopjes zijn hol, daar passen weer kleine staafjes in, diezelfde staafjes passen ook weer in klemmetjes.
Zelfs de nieuwste vormen, wat de bedenker van lego in 1947 nog niet kon voorzien, passen weer perfect op de oude. Enzovoort.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Nee. Die worden ontworpen door industrieel ontwerpers. Deze mensen krijgen wel een flinke partij wiskunde voor de kiezen. Maar het meeste rekenwerk zal door de grafische software gedaan worden.

Lego en Duplo komen van dezelfde fabrikant. Geen wonder dat het op elkaar past ...

http://www.bachelor.utwente.nl/io/
[Iedereen gebruikt dagelijks tientallen producten. Een horloge, een walkman, een fiets, een magnetron, een computer, een GSM. Al deze producten zijn ooit bedacht en gemaakt. Van alle denkbare producten richten industrieel ontwerpers zich vooral op de tastbare, intelligente en dynamische producten voor persoonlijk gebruik. Industrieel ontwerpers zijn actief op een zeer breed terrein. Variërend van een ontwerpbureau of een ontwerpafdeling van een autoproducent tot een revalidatiecentrum of ziekenhuis. Van een softwareproducent tot een speelgoedfabriek.
Industrieel ontwerpers hebben een goed gevoel voor trends. Weten vaak nét iets eerder dan anderen waar de markt om vraagt. Zo is de laatste jaren het ontwerpen van virtuele producten (websites, internetapplicaties) geweldig in opmars. Industrieel ontwerpers spelen hier op in en kijken op welke manieren de techniek van vandaag en morgen ingezet kan worden voor nieuwe toepassingen. Daarnaast blijft de markt voor het ontwerpen van materiële producten explosief groeien. ]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, de uitvinder van Lego was zeker geen wiskundige. Hij was timmerman en speelgoedmaker.
Dat ook de blokjes zoals wij die nu kennen nog steeds passen op de eerste blokjes uit 1947 komt waarschijnlijk doordat deze meneer een zo ijzersterk concept bedacht had, dat daar moeiteloos nog steeds op voortgeborduurd kan worden.