Als kind, wat was je favoriete speelgoed?

en wat zou je nu graag in de winkel zien liggen wat er niet meer is misschien?

Toegevoegd na 1 dag:
* wat een leuke reacties allemaal!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben vd week in Zwolle geweest bij een winkeltje die allemaal nog "oud"speelgoed heeft van vroeger, maar ook van nu.
Ik heb er op aanraden van een vraag naar weerbeeldjes, daar twee gevonden.
En..ze hadden ook speeldoosjes, die je moet opdraaien en waar je sieraden in kunt bewaren..zo mooi, ik moést er een kopen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oooh, weerbeeldjes! in geen jaaaaren aan gedacht! dat is een goede!

Het beste antwoord

Een bromtol ! Ik weet me me nog goed te herrinneren dat we vroeger in de lange winter avonden met de bromtol speelden. Gewonnen had hij die hem het langste kon laten draaien.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik zou hem graag nog eens willen kopen voor mijn klein kinderen, jammergenoeg zie je ze nergens meer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (22)

ik heb heel wat kilometers afgelegd op de skippybal, en ook de diabolo vond ik erg leuk.
maar ik was toch voornamelijk een lezertje, tonke dragt enzo.
14 jaar geleden
Lego, by far... Ik maakte alles met Lego... Ik modificeerde blokjes die er niet waren maar nodig waren in mijn bouwwerken... Tot op de middelbareschooltijd hielp het met de studie... Ik maakte bijvoorbeeld differentiëlen om de zien hoe het werkte en hoe de krachten speelde in zo´n voorwerp. allemaal met Lego...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat puffende stoommachientje....., ik ruik nog de geur van die spiritusblokjes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had ook altijd Lego om me heen, emmer vol en veel ruzie met ouders omdat ik er ook zo'n gigantische rommel mee wist te maken. Dat was in de tijd dat er nog geen technisch lego was, het was al heel wat als je schuine daken had voor een huis...
Een ander stuk tijdverdrijf was Monopolie, ik speelde dagen-weken met een jonger broertje totdat er niet genoeg geld meer in de bank was. Hoe we dat voor elkaar kregen zonder zelf failliet te gaan, weet ik niet meer. Volgens mij waren we erg vergevingsgezind om het spel maar door te kunnen laten gaan.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, zo deden wij het ook thuis, gewoon de schulden opschrijven, zo kon je dagen aan de gang blijven ;) +
Lego en mechano, dat vond ik wel wat. Later met mijn zoon uren samen met Lego gespeeld.
Wat ik tegenwoordig mis in speelgoedwinkels is speelgoed waarbij iets aan de fantasie wordt overgelaten. Alles is zo perfect klaar voor mijn gevoel, batterijtje erin en dan kan het van alles, waar jezelf niet aan tepas kom. Maar dat is mijn gevoel. Ik zou me als kind snel mee vervelen. Ik had het geluk in de natuur te wonen als kind, dus daar speelde ik met van alles, wat niet te koop is.

Toegevoegd na 22 minuten:
Even toevoegen: volgens mij is de commercie aardig toegeslagen in speelgoedland en doet het behoorlijk afbreuk aan de ontwikkeling van kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik speelde graag met lego. Uren kon ik er mee bezig zijn. Ik maakte hele bouwwerken, huizen, kastelen, tunnels, tuinen en zelfs een kerststal. Ik had ook een legotrein die echt over rails reed. Daar probeerde ik ingewikkelde parcoursen te rijden.
Verder las ik graag. Doe ik nu nog heel veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn favoriete speelgoed was mijn hoelahoep, en rolschaatsen heb ik 10 paar versleten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn favoriete speelgoed was toch eigenlijk dat waar je zelf nog iets van kon maken ; tekenen, verven, kleien, ministecken, legoën, barbiekleertjes maken, kralen rijgen, en vooral knutselen. En gezelschapsspelletjes natuurlijk. Dat is er allemaal natuurlijk nog steeds, en meer. Al moet je soms even zoeken tussen alle kant en klare plastic prut waar ik vroeger al niet naar omkeek en mijn kinderen nu ook niet. 90 % van het aanbod in speelgoedwinkels is tegenwoordig e categorie : het bezit van de zaak is het einde van het vermaak. Hebbe hebbe hebbe niet mee kunnen spelen.

Verder hadden we in de buurt DE ideale speeltuin die eigenlijk elke buurt zou moeten hebben : een braak stuk (bos)grond (waar géén honden kwamen) met zand en water, en een enorme hoeveelheid planken en stenen en betonnen pijpen enzo (waar niet van gejat of mee gegooid werd). Dat was eigenlijk goed voor jarenlang onafgebroken buitenspeelvermaak. Dat zou ik graag weer zien terugkomen, maar ik vrees dat het vandaag de dag niet meer kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lego en playmobil vond ik erg leuk. Van lego was er vroeger ook al een meisjes variant, maar niet zo mooi als nu.
Wat ik ook graag deed was knutselen. Tekenen, knippen, plakken. Oh ja, en puzzelen én ministeck: uren kon ik daarmee bezig zijn.
Mijn kinderen hebben nu strijkkraaltjes, ook heel leuk voor de fijne motoriek en de fantasie.
Vreemd genoeg is er niets waarvan ik denk: goh, dat zou ik terug in de winkel willen zien. Wel een hoop dingen die ik graag UIT de winkel zou willen zien. Zo zonde waar de kids tegenwoordig hun zak- en verjaardagsgeld aan uitgeven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal mee eens... de "ongewenste producten"!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 juist,
Ik heb een periode erg veel plezier gehad met een lolobal. Een bal met een schijf er omheen en daar kon je, je voeten opzetten, en springen maar:) Verder heb ik heel veel gerolschaatst. Leuk ,van die geel met blauwe.

Toegevoegd na 24 minuten:
Wat me nu ook weer binnen schiet, is het "brooddegen" We gingen met brooddeeg allerlij poppetjes maken. In de oven en klaar! erg leuk om te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat was bij ons vooral op palmpasen op school, dat brooddeeg haantje op een stok... hahaha, dat was leuk!
Ik draaide vroeger heel vaak van die slappe plasticplaatjes op de platenspeler, waar een boekje bij zat met een sprookje zodat je deze kon meelezen rond 1970.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een houten tol met zweep.Het verbaast me dat die nooit terug zijn gekomen in het straatbeeld.Ze kostten bijna niks en je kon er mooi mee buiten spelen.Ook hinkelden we vaak buiten met een leeg purol doosje of speeldden" landjepik "daar had je alleen een mesje voor nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Stiertje,je kan tegenwoordig toch bijna nergens meer op straat spelen,maar het was wel leuk en dan denk ik ook aan hoepelen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
o ja, tollen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet in de speelzaak verkrijgbaar, maar er zijn een aantal steden waar ze allemaal speelgoed maken van hout, dus als je nog eens ouderwets wilt tollen. Bedenk wel dat het zweepje bij het tollen hoort!
Lego en modelspoortreinen waren mijn favorieten. Ik heb ook rolschaatsen geprobeerd maar dat werd geen succes, lag meer op de grond dan dat ik op die rolschaatsen stond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik speelde het liefst met mijn 2 poppen met "echte haren". Tegenwoordig zijn alle poppen zo kaal en nep. Ja, ze kunnen praten en plassen en boeren, maar dat is het.
Je ziet nu voornamelijk poppenhoofden met "echte" haren, maar dat vind ik dus nep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was ongetwijfeld mijn meccanodoos,wat ook het enige speelgoed was,dat ik had,omdat mijn ouders het niet breed hadden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, maar dat was ook heel leuk , meccano
Fabuland van LEGO!
Ik weet niet of dit nog bekend is onder het grote publiek.
Wij (mijn broertje en ik) hebben er uren mee gespeeld.
En nu spelen mijn kinderen er mee, we hebben het namelijk al die jaren bewaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was echt een poppenmoedertje mijn schildpadpop was dan ook het favoriete speelgoed voor mij, ook hinkelen, tollen, rolschaatsen, steppen, bliklopen, verstoppertje spelen, hoepelen, stelten lopen, touwtje springen, tikkertje spelen, deed ik veel.

Of we gingen stoepen: een straat met twee stoepranden en met een bal een stoeprand proberen te raken zodat de bal weer bij je terug kwam, zo niet dan was de ander aan de beurt, ging om punten.

Elastieken: een groot elastiek waarbij twee mensen erin stonden met benen een beetje gespreid en de derde maakte dan de figuren met de elastiek , eerst op de elastiek springen met onder elke voet de elastiek en vandaaruit maakte we zo het patroon af.

Knikkeren: deden we ook veel, dat is 1 van de weinige speelgoed van toen wat eigenlijk altijd wel is gebleven.

Kaatseballen ook zoiets: twee of drie kaatseballen en dan tegen de muur spelen met de ballen met dan hard op versjes zingen, 1 brak zijn been
2 deed niet mee
3 brak zijn knie
4 dronk vier glazen bier
en ga zo maar verder en dan moest je onder het kaatsen ook nog de bewegingen maken zonder dat de ballen ook maar vielen want dan was je af en dan mocht de volgende en dan maar kijken wie het verste kwam.

Ja dat was echt een hele leuke tijd, toen zaten we niet binnen voor de t.v en computer hadden we nog niet, dus ja.
Toen gingen we veel naar buiten met vriendjes en vriendinnen en vermaakte zo elkaar net zolang tot we naar binnen moesten, als de lantaarnpalen aangingen dan was het tijd om naar huis te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je maakt veel bij me los! Pure nostalgie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh ja, als de lantaarnpalen aangingen, moest ik ook naar binnen komen, dat deed je dan gewoon ..zucht :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ook!
Mecano, maar dan de grote bouwdozen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ging veel elastieken buiten, elastiek om twee palen en dan met je voeten figuren springen.
Touwtje springen, met dubbel touw.
's Winters kon je ook nog in de straat schaatsen..
Plaatjes draaien van Dave Barry en Roy Black :)
Ik had ook een echt klein fornuisje, die "draaide' op spiritusblokjes, met heuse pannetjes.. Dan ging ik pannenkoekjes bakken op mijn slaapkamer !! voor mijzelf, met suiker en stroop.
En als die dan op waren ging ik alles opruimen en afwassen, net echt !
En toen ik 16 was ging ik achter de jongens aan, ook wel leuk :-)

Toegevoegd na 26 minuten:
Ik bedacht me net , ik had ook een looppop, die moest je aan een handje vasthouden en dan iets trekken.
Dan maakten de benen echte loopbewegingen.
Ik speelden ook veel met een hond, met vast stro aan de binnenkant, waarvan de poten draaibaar waren.
Maar die is eerst van mijn zus geweest, ik heb hem nu nog..hij heet, ook nu nog, Knalie, moet zelf nog lachen om die naam :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n fornuisje had ik ook. Wat een leuke tijd hé +1:)
Rolschaatsen en elastieken. Ik woonde op die rolschaatsen, deed ze zelden uit want ik mocht door het hele huis rollen :-) Ik had een paar uberhippe uit Mexico, van die zwarte met rode wielen, die had je hier toen nog niet... Ze waren op de groei gekocht dus een paar maten te groot, maar daardoor heb ik er jaren op kunnen rolschaatsen en pas ik ze nog steeds!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik speelde vaak met mijn baton en vlag, verder ging ik vaak van planten soep en geurtjes maken ik had niet echt speelgoed nodig ik was gewoon lekker buiten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn favoriete speelgoed was deze robot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, daar ben je wel even mee zoet ;-)