Je bedoelt een tipi, zo´n tent waar men hete stenen in legt en dan gaat zweten, zweethut noemen ze het ook wel...

Een sauna is een schuurtje in Zweden oorspronkelijk waar men het heet stookte en vervolgens in de sneeuw afkoelde...
Een tipi of zweethut is een ritueel oorspronkelijk van de indianen waarbij men zich wilde reinigen van zaken, door hete stenen in een tent te leggen en daar hun rituelen te doen... Dit is om te reinigen van wereldlijke en spirituele zaken...

Toegevoegd na 29 minuten:
toevoeging na overleg met mijn geliefde:
de i-ni-pi is een swaetlodge, zweethut...
over een aantal gebogen takken worden dekens of huiden gelegd zodat er een lage koepelvormige ruimte ontstaat, waar in het midden een kuil in de grond is waar zeer hete stenen - uit een kampvuur- in worden gelegd...
je gaat de zweethut in en blijft er in tot alle ceremonies voorbij zin... het geheel duurt ongeveer anderhalf uur...
je gaat tussendoor niet naar buiten om af te koelen zoals in de sauna... ook aan het eind ga je niet zo plotseling afkoelen, maar ga je rustig in het (vochtige) gras liggen om langszaam tot je normale temperatuur te komen...
inipi wordt omgeven door allerlei ceremonies en kan gebruikt worden voor 'spirituele' of persoonlijke reiniging en bij overgangssituaties op velerlei niveau
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

'The I-ni-pi ceremony, a type of sweat lodge, is a Lakota purification ceremony, and one of the Seven Sacred Rites of the Lakota people. It is an ancient and sacred ceremony of the Lakota people and has been passed down through the generations of Lakota.'

'Een sauna is een ruimte, waarin de temperatuur verhoogd wordt, zodat het lichaam begint te zweten (een zweetbad).'

Conclusie: Een Inipi is een speciaal soort 'sauna'-tent die door een Indianenstam wordt gebruikt voor heilige rituelen.
Een sauna daarentegen is gewoon een kamer met verhoogde temperatuur, opdat mensen gaan zweten.