Dat kan je niet zo eenduidig benantwoorden. Daarvoor zou je een veel specifiekere vraag moeten stellen.

Je vraag gaat nu over religie in het algemeen. In monotheistische religisch gaat het om één god, in andere om meerdere goden. Als je Religie ziet als zinnegeving hoeft er niet persé een God te zijn.

Wikipedia spreekt van 11 hoofdreligies. In bijgaande link staat ook een lijst met een groot aantal religies en kenmerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hoeveel goden? De link hieronder noemt er 4.985, maar zal waarschijnlijk verre van compleet zijn.

Het aantal geloven is ook maar de vraag hoe je dit precies bedoelt, omdat binnen iedere hoofdstroom vele kleinere stromingen zitten die allemaal van elkaar verschillen. Bovendien zijn er ook een hoop mensen die zelf een invulling hieraan geven, waardoor de resultaten van tellingen nooit een correct beeld zullen geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.985? amateurs! alleen binnen hindoeisme zijn er miljoenen :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ik zeg: "maar zal waarschijnlijk verre van compleet zijn."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja weet ik maar moest even zeggen :))))))
Verdeeld over 5 Pantheons zijn er (zojuist geteld) 378 Goden en Godinnen. En dan heb ik het expliciet niet over de algemeen bekende religies...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Globaal gezien is een Pantheon een Godengroep...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn wel tempels die aan bepaalde Goden, of Godinnen zijn gewijd. Daar wil ik je best meer over vertellen, maar dan wel in een PB...
Zo een vraag is niet te beantwoorden, omdat 'god' sowieso al voor iedereen hetzelfde is. Voor mij bestaat 'ie niet, een psychopatische gek heeft er misschien wel 10.000. Dat krikt het gemiddelde aardig omhoog. en aangezien er meer dan 6 milard mensen zijn, waarvan sommige groepen nog niet eens ontdekt, kun je dit nooit weten.

Maar voor mij zijn er nul goden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is er maar 1 volgens vele geloven .

volgens Spinzoa is het de optelling van alles, mensen, natuur, heelal, en het wordingsproces daarin.

Alle religies hebben hun eigen 'projectie' of afspiegeling ervan, geven het woorden

Waar niks mis mee is

*Totdat* iemand zegt dat ZIJN menselijke versie van die afspiegeling de enige juiste is
en dat inzicht af gaat dwingen bij anderen,
dan wordt het altijd hommeles.