Het is gebruikelijk dat nieuwe buren zich voorstellen. Zelf de buurvrouw uitnodigen kan opdringerig overkomen. Als je haar tegenkomt, kun je jezelf natuurlijk wel even voorstellen.
_____________

De eerste stap
Er is geen vast omschreven etiquette wie de eerste stap behoort te zetten. Maar…

Vergelijking met recepties en feestjes
…als iemand binnenkomt op een besloten receptie of feest zal de binnenkomer zich altijd behoren voor te stellen aan degenen die al aanwezig zijn. Zo zou een nieuwe buur zich ook aan de gevestigde buren behoren voor te stellen. Merk je dat de nieuwe buren nog geen tijd hebben gehad om op jou af te stappen, doe het dan zelf. Laat er geen weken overheen gaan om kennis met elkaar te maken; de drempel om op elkaar af stappen wordt anders steeds hoger en hoger.

Spontaan
Het is altijd goed als je spontaan op de ander afstapt en jezelf even voorstelt. Houd de eerste ontmoeting kort en nodig je nieuwe buren uit voor een kopje koffie en een nadere kennismaking op een later tijdstip. Laat nog even vallen dat ze altijd bij je kunnen aankloppen voor eventuele vragen, hulp of dat broodnodige kopje suiker.

Met wie maak je kennis
Traditiegetrouw maak je kennis met je naaste linker- en rechterburen en je overburen, als je die hebt. Als je in een appartement woont, maak je ook kennis met je boven- en onderburen. Het is altijd goed om te weten wie je naaste buren zijn. Wees geen anonieme buur.
5 jaar geleden
Volgens de huidige etiquette is het lood om oud ijzer.
Je kunt jezelf voorstellen aan de nieuwe buren. Of de nieuwe buren stellen zich voor aan jou. De meest assertieve neemt meestal het initiatief.
Het handigst is een praatje maken op de verhuisdag. Zodat meteen nuttige tips kunnen worden gegeven of gekregen.
Bron: Zo hoort het nu / Moderne etiquette in de praktijk. Magda Berman red. Uitg. Tirion,
5 jaar geleden
Daar zitten geen regels aan verbonden.
Maar in deze tijd, zit niet iedereen er op te wachten dat mensen langs komen op kennis te maken.
Laat het natuurlijk gebeuren, je ziet elkaar vanzelf in de buurt.
Zeg dan Hallo, en aan de reactie kun je wel merken of ze open staan voor een langer gesprek.