waarom als een zwarte doos onverwoest baar is maken ze auto's en vliegtuigen niet van dat matriaal?

ik weet all 1 ding zwaar matriaal maar dan nog het zal veel problemen voorkomen

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.3K

Het beste antwoord

Vliegtuigen zijn in principe al vrij veilig (kijk maar eens naar hoeveel vluchten goed gaan). Ook auto's zijn vrij veilig. Het gebruik van 'zwarte doos materiaal' zou waarschijnlijk maar een kleine verbetering zijn in de veiligheid die het met zich meebrengt. Ofwel: het bekende kosten-baten verhaal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

het vliegtuig zou echt niet meer kunnen opstijgen wegens té zwaar.
Dat is alles
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je gaf het antwoord zelf al. Verder is er geen uitleg. Trouwens stel dat je crasht en je vliegtuig blijft intakt, hoe kom jij er dan voor denk je?
- De kosten van het materiaal
- Het gewicht
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dies oud ;-(
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heel oude grap...

Maar goed: de zwarte doos (die wonderbaarlijk genoeg niet zwart is) is zwaar gepantserd om de meest extreme omstandigheden te kunnen overleven maar is ook extreem zwaar. Zou je een vliegtuig maken met een wand van anderhalve meter dik dan krijg je hem domweg niet meer van de grond.
Daar komt nog bij dat moderne vliegtuigen worden gemaakt om energie te absorberen zodat de passagier dat niet hoeven. Hoe meer energie het vliegtuig op neemt hoe minder kans je hebt op ernstige verwondingen bij een 'minder dan optimale landing'. Zou het hele vliegtuig massief en onbuigzaam/onbreekbaar zijn dan wordt de klap opgevangen door wie er in zit (met alle nare bij effecten van dien). Met een bandje in de zwarte doos is dat geen ramp. Die overleeft de klap wel en moet voornamelijk tegen hitte ed. worden beschermd.
Energie die wordt gebruikt om het vliegtuig aan stukken te slaan is energie die niet wordt gebruikt om mensen aan stukken te slaan (de aloude wet van behoud van energie werkt ook hier). Dat er van een vliegtuig weinig heel blijft bij creatieve landingen is meer goed dan slecht. Zelfs bij de meest verkreukte vliegtuigen zijn er meestal maar erg weinig doden (klinkt niet bijzonder fijn maar niettemin is de overlevingskans bij een crash dankzij de techniek behoorlijk hoog wanneer je de veiligheidsinstructies goed opvolgt en je hoofd koel houd). Zie het als de kreukelzone van een auto. Het eind effect ziet er misschien dramatisch uit maar het red wel levens.
Alleen in extreme gevallen (zoals een verticale duik naar beneden, een val van enkele kilometers ed.) kan zelfs de meest robuuste constructie geen verschil maken. Gelukkig zijn zulke gevallen bijzonder zeldzaam.