waarom zeggen mensen als iets van boven valt "van ondere!"?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.6K

Antwoorden (6)

geen idee, ik denk dat dit er in de loop der jaren in in gesleten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de mensen beneden uit moeten kijken. Zij "van onderen".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat de mensen die onder staan op moeten letten, zelfs op de onderkant van het object
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De bedoeling is dat iemand boven de grond dat zegt, ideaal voor een parachutist bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is een kreet, om mensen te waarschuwen dat er spullen van boven naar beneden komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Allereerst: ik ben geen expert in etymologie maar ik doe toch een gok.

Ik vermoed dat het verwant is an het Engelse 'Look out below' en dan in het Nederlands: 'Kijk uit van onderen' of 'kijk uit van onder mij' of iets dergelijks en dat later dan is verbasterd naar het kortere 'van ondere'. Als je alleen maar 'kijk uit' roept maak je namelijk niet meteen duidelijk van welke richting het gevaar komt dus als je dan als houthakker toch gaat afkorten (hoe korter de waarschuwing hoe beter zeg maar..) lijkt de 2e helft me net iets meer informatie te bevatten dan de eerste.

nogmaals: ik gok hier maar dit lijkt mij logisch genoeg.