Zijn er twee persoonlijkheden die in een relatie het beste met elkaar gecombineerd kunnen worden?

Hier is onderzoek naar gedaan en blijkt dat ieder mens 1 persoonlijkheidstype heeft. Daarnaast ook nog een ander type die ook hoog eruit komt en deze twee samen voeren de boventoon van wie jij bent.

Je hebt een.. verkenner, bouwer,regelaar en onderhandelaar. Nu blijken de verkenners naar elkaar toe te trekken en de bouwers ook naar elkaar. De regelaar en de onderhandelaar trekken ook meer naar elkaar toe. Twee verschillende dus!

Nu komt uit je test dat je een verkenner/onderhandelaar bent. Je partner is een verkenner/bouwer.
Dit lijkt me niet de beste combi. De beste combi is dan in mijn ogen : verkenner/regelaar of verkenner/bouwer.

Kan je wel zeggen dat die partners elkaars beste keuze niet zijn en een betere keuze hadden kunnen maken? Of kan je dit niet zeggen en is iedere combinatie de beste combinatie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer datzelfde onderzoek ??

Antwoorden (9)

Iedere combinatie is de beste als je elkaar echt lief hebt en de ruimte geeft!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn mening hierover is dat dit totaal afhangt van de personen zelf en absoluut niet is te testen, aangezien iedereen nou eenmaal uniek is.

Sowieso valt er al moeilijk te zeggen waarom iemand verliefd wordt op de ene persoon, in plaats van op een ander. Waarom iemand verliefd wordt op een "foute" man in plaats van op die fantastische vent waar je het zó goed mee kunt vinden. Soms wilde je dat je op iemand kon vallen, soms wilde je dat je niet op iemand gevallen was.

Of dit nu iemand is die 'hetzelfde' is of heel anders, je kiest er niet voor en het is nooit te zeggen of het gaat werken of niet.

Ikzelf heb onder andere een relatie gehad met iemand die heel verschillend was van mij. Ik was zelden zo verliefd geweest, maar door de verschillen bleek het niet te werken.
Ook heb ik een relatie gehad met iemand die erg op mij leek; ik was ook erg verliefd, maar niet heel erg, en het bleek niet te werken door heel andere redenen.

Nu heb ik een lieve vriend die in sommige dingen verschilt en andere dingen hetzelfde is, en het werkt perfect.

Sommige mensen stellen zich misschien meer open voor andere meningen, andere hobbies en interesses om zich in te verdiepen en van te leren.
Anderen zouden zich hier juist aan kunnen ergeren en iemand nodig hebben om echt meer om 1 lijn mee te zitten; misschien zijn dat de mensen die geen praters zijn maar liever zwijgend allebei hetzelfde denken.

Het is niet te zeggen; het kan allebei, en nog meer denk ik dat het niet te maken heeft met hoe 'anders' of 'hetzelfde' iemand is, maar "wat" die persoon van binnen nou in werkelijkheid is. Dat maakt of je van elkaar gaat houden of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het valt volgens mij niet wetenschappelijk te benaderen hoe mensen hun keuze zouden moeten maken vwb hun partner.
Liefde en verliefdheid laten zich niet op deze manier in banen leiden.
Volgens mij ontdek je pas veel later in je relatie wat voor persoonlijkheidstype je echt bent.
En wat dan nog, liefde bouwt bruggen.....tussen allerlei soorten van mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, uiteindelijk kunnen alle combinaties die elkaar aantrekken een werkend systeem ontwikkelen waarin ze beiden prima tot hun recht komen. Waarbij zowel overeenkomsten als tegenstrijdigheden heel aantrekkelijk kunnen zijn. Natuurlijk zijn er wel situaties te bedenken die een grotere uitdaging vormen dan andere (een chaoot en een perfectionist bijvoorbeeld, hoewel jij maakt de rommel en ik ruim het op wellicht beter kan werken dan jij maakt rommel en ik ook).

Een zeer huiselijk type en een feestbeest kunnen een prima relatie hebben, mits ze elkaar voldoende ruimte geven ; je wordt natuurlijk niet automatisch een siamese tweeling als je samen bent.

Daarbij vind ik die testen altijd maar zeer discutabel, en ik zou er net zo min een waardeoordeel aan hechten als aan 'sms relatie aan naar.....'.

Bovendien ontwikkelt je persoonlijkheid zich ook voor een groot deel bínnen een relatie, je beinvloed elkaar over en weer en je groeit allebei. Wat het uitgangspunt is maakt dus uiteindelijk niet zo veel uit als de bereidheid om te geven en te nemen.

Niet iedere combinatie zal natuurlijk de beste combinatie zijn, maar als je dobbelstenen, tarotkaaten, horoscopen, kristallen bollen of persoonlijkheidstestjes wilt gebruiken om het succes van een relatie te voorspellen, ben je in mijn ogen niet zo erg realistisch bezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke combinatie zou volgens jou dan niet altijd de beste combinatie zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, als je goed hebt gelezen geloof ik dus niet dat er 'combinaties' zijn die helemaal niet werken. Een relatie is niet een soort natuurverschijnsel dat je overkomt zonder dat je daar invloed hebt namelijk, maar een gemeenschappelijk project van twee mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb je gelijk in, er zijn geen slechte combinaties. Maar van nature trekken wij zelf wel naar mensen toe die dezelfde persoonlijkheid hebben als ons of juist andersom.. snap je? ;-)
Ik geloof daar niet in. Ieder persoon is uniek en kan je niet in één van die vier groepen indelen. Je kan niet zeggen, die past daar bij. Het is geen wetenschap waarbij je de variabelen invult en je een einduitslag hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee want niemand is hetzelfde en iedereen is uniek. Dat is hetzelfde als het nieuwe tv spot bel 09 00000 en vraag of de naam van je partner het beste bij je past.

De 1 past beter bij de ander, maar door testen zegt dit niets.

En als je dit van te voren wil testen zal je nooit iemand vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.. en hoe weetje het dan wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat jij overal dingen achter wilt zoeken en nooit eens iets wilt accepteren als er dingen spontaan gebeuren, zie ook al je overige vragen. laat dingen over je heen komen en accepteer het. De beste combinatie is waar je opdat moment gelukkig mee bent, en ervan te genieten.
Elke willekeurige combinatie van twee persoonlijkheden is een passende mits:

Je elkaar accepteert zoals je bent en elkaar de ruimte gunt om jezelf te kunnen zijn met je eigen wensen, hobby's, mening etc..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke combinatie is mogelijk.
Binnen het enneagram heb je negen typen mensen.
Gelijke typen begrijpen elkaar direct. Maar dat betekent niet dat je als gelijke types met elkaar de gelukkigste relatie kunt opbouwen.
Het ligt er ook aan hoe gezond of ongezond je in je eigen type bent. Dat geldt natuurlijk ook voor je partner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie hieronder: deze Helen Fisher heeft het door jou genoemde onderzoek gedaan, (in samenwerking met een datingsite) en vermoedelijk heb jij haar boek. Maar volgens mij moet je dan verder niet door het lezen van één dergelijk onderzoek ervan uit gaan dat het meteen waar is. De meeste mensen zijn niet in een hokje onder te verdelen. Laat staan als er slechts 4 hokjes zijn. Als je op zoek bent naar je partner, of als je hem tegenkomt dan weet je, dan voel je dat het de ware is, en dan ga je hem/haar niet eerst ondervragen met je boek in de hand. (neem ik aan). Dat geeft Fisher ook al aan: chemie tussen mensen is biologie.

* Begrijp je persoonlijkheidstype en vind de juiste partner
Waarom word je verliefd op de een en niet op de ander? In Waarom hij? Waarom zij? gebruikt Helen Fisher nieuw onderzoek om beter te kunnen begrijpen hoe we - bewust én onbewust - onze romantische beslissingen nemen.
Fisher begint met een uitgebreide 'zelftest' aan de hand waarvan je je persoonlijkheidstype kunt bepalen. Er zijn vier categorieën: Onderzoeker, Bouwer, Regelaar, Onderhandelaar. Sommige eigenschappen gaan heel goed samen, andere zijn vrijwel zeker voer voor conflicten. Maar dat betekent nog niet dat een relatie met botsende eigenschappen altijd tot mislukken is gedoemd. Wel laat Fisher zien dat het letterlijk biologie is, wanneer je zegt dat er sprake is van chemie tussen mensen.
Fishers onderzoek is tot stand gekomen in samenwerking met match.com - 's werelds grootste datingsite. De praktische toepasbaarheid van Fishers werk wordt dus onmiddellijk en onophoudelijk getoetst.

Er zijn vele verschillende psychologen die vele verschillende persoonlijkheidstypen hebben genoemd. In allerlei boeken en tijdschriften kun je je naar hartelust uitleven op testen hiervoor. Volgens mij is toch de meest bekende het enneagram, waar na wat googelen een hoop informatie over is terug te vinden.

Quote uit deze site (met weer andere types)
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/19134-indeling-persoonlijkheidstypen-uit-de-antroposofische-hoek.html
Tot slot
Persoonlijkheidsindelingen zijn enkel nuttig om anderen en zichzelf te begrijpen. Ze zijn niet bedoeld om anderen en zichzelf in vakjes te duwen en te beperken. Om jezelf beter te begrijpen, kan je best professionele hulp vragen. Zo krijg je een uitgebreide analyse van je persoonlijkheid.