Is het erg belangrijk in een relatie om dezelfde achtergrond te hebben?

Daarmee bedoel ik: Zelfde culturele afkomst, zelfde interesses, zelfde intelligentie, zelfde normen en waarden mee gekregen..etc
Althans.. dat het allemaal bij elkaar in de buurt ligt.
Of is dit alleen voor sommige mensen van belang en voor sommige helemaal niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Van de ene kant is het van belang dat je dezelfde achtergrond hebt, want dan begrijp je elkaar beter.

Maar van de andere kant overwint liefde alles en moet het dus geen invloed hebben.

Wat essentieel is, is wederzijds respect. Hiermee leer je langzamerhand om te gaan met alle gebruiken van de ander.
Wat ook nog belangrijk is, is tevredenheid. Niemand is perfect, maar als je tevreden bent met je partner overleef je tekortkomingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wederzijds respect heeft je van de -1 van mij gered. Jouw tweede zin is zo vergeschreven uit Lieve Roos. :-) Als je die zin weghaalt krijg je een +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die zin komt helemaal uit mezelf en neem van mij aan dat ik het getest heb in mijn leven (niet vrijwillig). Dus weghalen is geen optie, maar toch bedankt voor je reactie!

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat van het hele rijtje alleen de normen en waarden van de twee partners bij elkaar in de buurt moeten liggen, want anders wordt het al snel frustratie of irritatie.

Maar verschillen tussen twee partners kunnen heel interessant zijn, stof tot discussie zeg ik maar zo.
14 jaar geleden
Het gaat uiteindelijk om de liefde.
Genoeg mensen die een totaal verschillende achtergrond hebben, en toch samen zeer gelukkig zijn.
Sommige zaken zijn niet belangrijk om het samen goed te kunnen vinden: Dezelfde culturele achtergrond of interesses zijn van ondergeschikt belang.

Maar intelligentie, normen en waarden zijn WEL zaken waarmee je onheroepelijk in de knoop komt wanneer deze te ver uit elkaar liggen.
Wanneer de eerste verliefdheid over is, zal de schoen hier zeker gaan knellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens - en goed beschreven, nu hoef ik geen antwoord meer te gaan typen. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1: wat is liefde;
je houdt van kip met appelmoes, en toen knikte de princes want ze hield ontzettend veel van kip met appelmoes. Lliefdevolle relaties eindigen soms omdat de partnetrs zich ergeren aan de manier waarop de ander in de tandpasta tube knijpt. Hou op met die Lieve Libelle en Lieve Margriet antwoorden. Die stammen uit de jaren 50 van de vorige eeuw met ongeemancipeerde jongens en meisje die kindertjes moesten breien van meneer pastoor.
Wij hebben ruim 15 jaar in verschillende "buitenlanden" gewoond. Onze ervaring met vele kennissen is dat uiteindelijk de meeste relaties stuklopen als er een cultureel afkomst verschil is. Of het nu religie, huidskleur of normen en waarden zijn ligt steeds weer anders, maar de overeenkomst was wel dat een van de partners (en soms beiden) ontevreden werd(en) over de te verschillende zienswijzen en het gebrek aan inschikkelijkheid van de ander. Niets menselijks is ook mensen met verschillende culturele achtergrond vreemd.... Onze ervaring is echter dat de frequentie van mislukking van de relatie enorm is. Veel groter dan het al is bij paren met dezelfde achtergronden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zijn ik, mijn familie en veel van mijn vrienden zeker weer een uitzondering...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft in je eigen antwoord al aan dat je het eigenlijk wel met me eens bent..... "
Maar intelligentie, normen en waarden zijn WEL zaken waarmee je onheroepelijk in de knoop komt wanneer deze te ver uit elkaar liggen.
Wanneer de eerste verliefdheid over is, zal de schoen hier zeker gaan knellen."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Respect blijft het toverwoord.
Ik leef 42 jaar met een indo samen
Het antwoord staat in de laatste zin van Schumie23, en dat heeft niets met vreemde culturen of zo te maken. Naast mij wonen een NL vrouw en een Egyptische man (moslims) waar de zoon nu als commando in Afghanistan vecht. Dat gezin wordt bijeengehouden door wederzijds respect.
Nee hoor, het grootste verschil in de genen leveren de gezondste nakomelingen op...
En het grootste verschil in interesses levert de meest levendige relatie op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet er wel aan een aantal voorwaarden zijn voldaan. Gewone recht doorzee eikels maken er een mess van.