Dat is een Japanse notenboom oftwel Ginkgo biloba, synoniem: Salisburia adiantifolia.

Toegevoegd na 2 minuten:
De geslachtsnaam Ginkgo is afgeleid van het Japanse 'Ginkyo', wat 'zilveren abrikoos' betekent. Het woord 'biloba' betekent 'twee lobben' en verwijst naar de vorm van de bladeren. De spelling met een 'g' in plaats van een 'y' is het gevolg van een leesfout die in de officiële benaming van de boom terecht is gekomen.

De soort is oorspronkelijk afkomstig uit China. De soort wordt gekweekt en is niet meer in het wild bekend. De plant wordt gezien als een levend fossiel omdat het de enig overgebleven soort is van zowel het geslacht Ginkgo als de familie Ginkgoaceae. De soort wordt ook wel Chinese tempelboom genoemd.