Het Consumentenvertrouwen loopt vaak vóór of achter op de echte economie. Wat heeft zo'n meting dan voor zin?

Het CBS stelt aan duizend mensen 5 vragen en op basis van de antwoorden wordt het Consumentenvertrouwen bepaald. Zijn het steeds dezelfde mensen en hoe selecteert het CBS deze duizend mensen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je een reeks van metingen bekijkt zie je of de trend omhoog of omlaag gaat. Dan is het makkelijk om de trend te relateren aan de echte economie.

Vanwege de betrouwbaarheid van de steekproef nemen ze steeds andere mensen (die wel aan bepaalde basale criteria voldoen). Binnen de groep van potentiele antwoordgevers worden de duizend mensen willekeurig geselecteerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De kans dat het steeds dezelfde 1000 mensen zijn lijkt me onwaarschijnlijk. Het zullen wel steeds mensen zijn die om de zoveel vragenlijsten terug komen. Dit omdat het CBS van mening is dat ze een relatief goed beeld krijgen ten opzichte van de overige +/- 16.499.000 mensen die in Nederland wonen...

Nederlanders zijn overigens een stel miereneukers die constant achter de feitten aanlopen. Maar dat is dan mijn mening...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zouden we echt met zijn allen mieren neuken? Ik heb dit in elk geval nog nooit gedaan, maar misschien noem het voorafgaande ook wel zo.....