Vraag over normen en waarden, over hoe ze bijelkaar horen. (?)

Ik wil graag voorbeelden van een waarde, en welke norm daarbij past. Zelf heb ik een beetje moeite met het koppelen, kan dit kloppen?
Waarde: eerlijkheid, Norm: men verwacht dat je de waarheid spreekt (of dat je niet liegt).

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Een waarde is een echt doel dat we belangrijk vinden. Een norm is het meetbaar maken van feiten om dat beoogde doel te bevorderen.

Waarde: rij veilig in het verkeer. Dus niet te snel
Norm: snelweg 120 of 100, stad 50, woonerf 30km/h

Waarde: rij veilig en drink niet te veel
Norm: max 0,5 promille alcohol in je bloed

Waarde: we willen veilig zijn voor onberekenbare medemensen.
Norm: Niemand mag vuurwapens dragen zonder daarvoor een vergunning te hebben.

Het is duidelijk dat normen niet meer dan een poging zijn om de waarde te realiseren.

Bovenstaande normen hebben we in wetten vastgelegd met elkaar. Elke groep mensen, groot of klein, kan ook zijn eigen, vaak ongeschreven normen ontwikkelen. Die ook weer kunnen verschuiven of veranderen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zou dit een goede zijn?
Waarde: respect voor anderen. Norm: je dient mensen die je niet kent en ouder zijn dan jij, met ‘u’ aan te spreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met je waarde ben ik het heel zeker volledig eens. Je norm zie ik werkelijk niet zo zitten. Ten eerste moet je respect voor IEDEREEN hebben, niet alleen mensen die je niet kent en ouder dan jij zijn. Ten tweede vind ik wel dat een U-aanspreektitel respect KAN aangeven, maar dat is lang niet altijd het geval. Mensen kunnen elkaar met U uitkafferen of een enorme afstand creeeren die NIET van respect getuigd. Daartegenover wordt ik door jongere mensen vaak met jij aangesproken, en die in het gesprek dat volgt een enorm respect laten zien. Het respecteren kun je namelijk nooit afdwingen op opeisen, je kan het wel verdienen. Zodra je respect opeist vervalt de grond om het je te tonen. Met U aanspreken is mij te vaak een 'toneelstukje' en heeft niets met echt respect te maken, meer van machtsuitoefening van de U-opeiser.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb jij misschien een norm die erbij past?

Andere antwoorden (3)

Een norm is vaak (niet altijd) meetbaar. Dus jouw voorbeeld vind ik lastig, want hoe meet je of iemand de waarheid spreekt?
Ik heb wel andere voorbeelden voor je:
Waarde: veiligheid op de weg
Norm: een alcoholpercentage van max ...%, of een maximumsnelheid van 50 km
Waarde: een goed product leveren (bv een stoel)
Norm: product moet tenminste 10.000 zituren meegaan (is natuurlijk voorbeeld)
Waarde: een niet crimineel land
norm: de criminaliteit moet onder x% liggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Norm is je gaat niet in de tuin van de buren zitten. Waarde is hier volgens mij dat het zijn eigendom is en niet het mijne. Anders wordt het als hij toestemming heeft gegeven, maar hij bepaalt de voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Normen zijn concrete richtlijnen voor het handelen; ze regelen het dagelijks sociaal verkeer. Normen vormen de verbinding tussen de algemene waarden (zoals vrijheid,
rechtvaardigheid) en de concrete gedragingen; het zijn opvattingen over hoe men zich wel of niet moet gedragen in concrete omstandigheden. In bijna alle samenlevingen komen normen voor als: je mag niet doden en je mag niet stelen.
De belangrijkste normen zijn wetten en mores (zeden of morele normen).

Waarden zijn idealen en motieven die in een samenleving of groep als nastrevenswaardig worden beschouwd. Er bestaan twee soorten waarden:

* Instrumentele waarde: een betekenis die door concrete personen of groepen feitelijk wordt verleend aan personen zaken of gebeurtenissen. Waarden zijn veelal collectief, maar kunnen zeer persoonlijk worden beleefd. Het sociaalwetenschappelijke mentality-onderzoek is een waarden- en leefstijlonderzoek dat uitgaat van een onderverdeling van de maatschappij in traditionele waarden (Behouden), moderne waarden (Bezitten, Verwennen) en postmoderne waarden (Ontplooien, Beleven).[1]
* Intrinsieke waarde: waarden die nagestreefd behoren te worden vanuit de gedachte dat het goede gedaan behoort te worden. Ethische waarden blijven hun betekenis en geldigheid behouden, ook als ze feitelijk niet gedragen worden door mensen en groepen. Voorbeelden van ethische waarden zijn gerechtigheid, liefde, vrijheid en gelijkheid. Het zijn de motieven en idealen waarop de concrete normen zijn gebaseerd. Het zijn ook de grootheden die met de normen bereikt willen worden. Er zijn normen en regels om deze waarden te bereiken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Antoni
15 jaar geleden
Je antwoord is interessant, maar ik vraag me af of dit een antwoord is op de gestelde vraag. De vraagsteller zoekt een antwoord op de vraag hoe hij zelf het beste waarden en normen kan koppelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
O.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, hier heb ik niets aan. Ik wat normen en waarden zijn, daar wordt niet omgevraagd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat=weet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O.