Waarom wordt iemand lid van een omroepvereniging?

Je hebt geen invloed op de programma's en de meeste zenders doen het zonder leden.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Of het nu nog zo is weet ik niet maar de zendtijd die een omroep kreeg was afhankelijk van het aantal leden C,B,A status.
als de programma's je dan aanspraken werd je lid om meer zendtijd te creëren
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Zoals je misschien wel gemerkt hebt, heeft een omroep leden nodig om op tv te mogen komen. Als het genre van een omroep mensen aanspreekt, en ze deze dus graag op de buis willen zien verschijnen, worden ze dus lid!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je stelling klopt niet. Alle omroepen hebben programmaraden die wel degelijk invloed hebben op de programmering. Als je lid bent kun je in zo een raad gaan zitten.
Maar ook ik vind het nu wel welletjes, en wil van dit systeem af, we zijn de enige ter wereld die het zo regelt.
15 jaar geleden
Vroeger deed je het voor de tv-gids die je er bij kreeg, en als support voor de goede programma's. Je kon volledig lid worden (inclusief gids), of tienjes lid (10 NLG per jaar), dan telde je wel mee voor de 50.000 leden (die grens was toen wellicht anders.

Sinds de komst van de commerciele zenders in de jaren 80 is het allemaal een klein beetje anders geworden, eigenlijk zijn ze allemaal veel meer op de kijkcijfer(tjes) gaan letten. En nu kijk ik niet meer, dus blijkbaar zijn die kijkcijfers ook niet zaligmakend ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om wat levendigheid brengen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
edit: Om wat levendigheid te brengen.
Kuddegedrag. Nl is het enige land ter wereld met zo een eigenzinnige lidmaatschap. Vroeger had je een minmum aantal leden nodig( 50 K) Waarschijnlijk een vete tussen omroepen en een politieke tussenkomst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij sommige omroepverenigingen kan je gratis uitzendingen bijwonen als je lid bent. Als je van plan bent dit regelmatig te doen is dit goedkoper en makkeliker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat je een bepaalde groep mensen wilt steunen die hun best doen om programma's te maken. Omdat er wel keus is tussen de verschillende omroepen kies je dus voor één die jouw aanspreekt en zo heb je indirect toch invloed op wat er op tv komt.