Een huwelijk is een formele bevestiging en belofte om elkaar trouw te blijven.
De mens heeft het in zijn natuur om in paren door het leven te gaan. Dat was al zo toen we nog holbewoners waren, alleen toen had de burgerlijkheid nog niet toegeslagen. Het werd op een gegeven moment als onfatsoenlijk beschouwd als man en vrouw samen waren zonder dat er sprake was van een huwelijk, en die traditie van huwelijk is nog steeds blijven hangen.
Maar het is een achterhaald instituut, de omstandigheden zijn anders, de moraal is anders, de manier van leven is anders, de cultuur is anders. Wat voorheen bijna onmogelijk was (echtscheiding), is nu aan de orde van de dag.

Maar er zijn nog steeds (heel veel) paren die hun relatie officieel laten vastleggen in een huwelijksakte, en dat doen ze voor zichzelf, of voor de ouders of omgeving, of vanwege fiscale of anderszins financieel administratieve redenen.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat de meeste mensen trouwen omdat het een uiting van hun liefde is.
Maar er zijn ook mensen die trouwen omdat het financieel voordeliger is.
En er zijn mensen die trouwen om een verblijfsvergunning te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is aan stellen gevraagd waarom ze willen trouwen, meerdere antwoorden in dit onderzoek waren mogelijk.
87 % van de stellen trouwen met elkaar omdat ze gewoon van elkaar houden.
33% van de stellen wil graag kinderen maar willen daarvoor eerst trouwen.
29% van de stellen zegt dat ze willen trouwen voor de romantiek.
12,5 % van de stellen willen trouwen voor de wettelijke zekerheden. (deze zijn overigens hetzelfde als bij een geregistreerd partnerschap).

Het belangrijkste motief voor mensen in Nederland en de omringende landen om te trouwen is romantische liefde. Dit betekent dat mensen trouwen met iemand waar ze (eventueel) verliefd op zijn geworden en een relatie mee hebben opgebouwd. Vroeger trouwden mensen in Nederland vooral vanwege economische motieven. Trouwen betekende financiële zekerheid, zeker als er kinderen kwamen. De anticonceptiepil bestond nog niet en mensen kregen daardoor veel meer kinderen dan nu het geval is. Kinderen willen krijgen met elkaar is, naast romantische liefde, tegenwoordig voor veel mensen in Nederland een reden om in het huwelijksbootje te stappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na 6 jr. te hebben samengewoont, toen al een schande ben ik getrouwd omdat we een kinderwens hadden.
In mijn tijd moest je dan wel eerst "netjes " getrouwd zijn.
Ik heb er geen spijt van maar als ik in deze tijd geleefd had was ik denk ik niet getrouwd.
Wat doet zo' n briefje ertoe van een ambtenaar, je houd van iemand of niet.
O ja een samenlevingscontract bestond nog niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vraag ik me ook wel eens af als je ziet dat 2 van de 3 huwelyken in een echtscheiding eindigt! Maar ik denk toch uit gewoonte,zeker als er kinderen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is een afspraak , mensen maken vaak afspraken , en soms kom je er weer op terug
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen willen krijgen met elkaar is, naast romantische liefde, tegenwoordig voor veel mensen een reden om in het huwelijksbootje te stappen.