Wonen eskimo's nog steeds in iglo's of was dat in een heel ver verleden?

Ik vroeg me af in welke tijd Eskimo's hun Iglo's bouwden en of dat nu nog zo is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie!
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja, Eskimo schijnt rauw-vlees-eter te betekenen. Maar dat kan net zo goed een broodje-aap-verhaal zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hihi broodje "rouw vlees" verhaal? ;)

Het beste antwoord

Veel mensen denken dat de Inuit in iglo's wonen maar dat is niet zo. Een iglo is altijd al alleen maar voor tijdelijke overnachting geweest. De meeste huizen bestonden uit plaggenhutten, die ze igdlu noemen. Ze werden diep onder de grond gemaakt, alleen het dak, dat werd geïsoleerd met plaggen, stak boven de grond uit. Zo bleef het daarbinnen zelfs in de strengste winter nog lekker warm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je antwoord en speurwerk! leuk die foto's erbij. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankje wel ,voor jou het beste antwoord.
Groetjes van Josephina

Andere antwoorden (5)

het is nog steeds zo.
en grapig is, dat sommige niet eens weten dat er nog een bewoonde wereld is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe weet je of dat nog zo is dan?
Sommigen nog wel maar die met CV hebben hun iglo's toch maar verruild voor moderne huizen.

In the 20th century many Inuit have moved into towns to live in government-built, Western housing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze wonen in huizen en zelfs in flats. Als ze op reis zijn of op jacht bouwen ze nog wel eens een iglo. Maar de meeste jongeren weten niet meer hoe dat moet en eten liever hamburgers dan zeehond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je antwoord +
ik weet niet waneer maar volgens mij is dat nu niet meer zo veel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Iglo' betekent in de taal van de Inuit of eskimo's gewoon 'huis' en in die zin wonen de Inuit natuurlijk net als wij in iglo's. Maar als we met 'iglo' het karakteristieke huis van sneeuwblokken bedoelen dat wij allen onmiddellijk associëren met eskimo's, dan is deze uitspraak bepaald onjuist.

Van de ongeveer 30000 Inuit die heden ten dage in Groenland en Canada leven, heeft meer dan de helft nog nooit een sneeuw-iglo gezien, laat staan dat ze erin gewoond hebben. Slechts een paar Canadese Inuit-stammen wonen in 'echte' iglo's, en dat alleen in de winter en ook alleen als er geen ander materiaal voorhanden is om onderkomens van te maken. De overige Inuit gebruiken sneeuw-iglo's wel als tijdelijk jachtonderkomen, maar de karakteristieke woning van een Inuit-gezin is zeker geen iglo van sneeuw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedanlt voor je uitleg heel duidelijk !+