wat zijn nou de échte primaire kleuren?

groen, rood en geel, of in plaats van groen blauw??
Iedereen zegt wat anders, en ik ben er erg benieuwd naar..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
22.1K

Het beste antwoord

De échte primaire kleuren zijn rood, groen en blauw.

Velen denken dat het rood, geel en blauw zijn. Met als reden dat geel+blauw tot groen leidt.

Maar dat klopt niet - menging van gele en blauwe verf is de zogenaamde subtractieve kleurmenging. Primaire kleuren samenvoegen geeft additieve kleurmenging, en dat gaat heel anders.

Houd maar eens een goed vergrootglas voor je LCD-monitor, dan zie je dat de pixels uit een rode, een groene en een blauwe subpixel bestaan.

Toegevoegd op 24-05-2009 00:24:16
Bij nader inzien moet ik verwijzen naar Wikipedia (zie bron), waaruit het volgende citaat komt:

"
Any choice of primary colors is essentially arbitrary; for example, an early color photographic process, autochrome, typically used orange, green, and violet primaries.
"

Voor meer (en volledige) informatie, lees het hele artikel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Volgens mij zijn dat de kleuren blauw, rood en geel. Want als je geel en blauw mengt krijg je groen, als je blauw en rood mengt krijg je paars en als je geel en rood mengt krijg je oranje. Dat zijn dan de secundaire kleuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rood, blauw en geel.

En voor licht gelden de primaire kleuren Rood, blauw en groen.

Als iedereen nou wat anders zegt dan ik, dan zou dat wel grappig zijn:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet ik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
groen is geen primaire kleur
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ik jouw antwoord volledig terecht de grond instamp, betekent nog niet dat jij dat dus ook bij mij kan doen. Doe eerst je huiswerk voordat je een antwoord geeft (tertiaire kleuren zijn niet gemengde secundaire kleuren), zeker ook als je iemand bekritiseert en al helemaal als je iemand een minnetje geeft. Bij licht is groen een primaire kleur, of je het nou wil of niet. Je maakt jezelf echt belachelijk op deze wijze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ marinus....get over yourself...waarom zo vijandig?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
btw groen is idd geen primaire kleur....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL
http://mediatheek.thinkquest.nl/~lla129/kleuren.htm
Rood, geel en blauw toch? Want groen krijg je als je geel en blauw mengt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De primaire kleuren zijn: rood geel en bauw.
Als je deze kleuren met elkaar mengt krijg je een secundaire kleur: Rood+ geel = oranje; Rood + Blauw = Paars; Geel + blauw = groen.
Ga je deze secundaire kleuren met elkaar mengen krijg je tertiaire kleuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je secundaire kleuren met elkaar gaat mengen krijg je geen tertiaire kleuren.
Tertiaire kleuren krijg je als je secundaire kleuren mengt met primaire kleuren, die onderdeel zijn van de betreffende secundaire kleur.. Dus blauw-groen, geel-groen, rood-paars, blauw-paars, rood-oranje en geel-oranje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha eej heb je een beurt nodig ofzo???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me heel veel reacties van mij heugen waarbij je dit zou kunnen zeggen, maar waarom bij deze reactie? Ik merk gewoon iets terecht op...
geel blauw rood.......de vraag is al een soort van gesteld btw
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt twee verschillende soorten primaire kleuren:

pigment: blauw, rood, geel.
(pigment is met verf enzo).

licht: rood, blauw, groen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit antwoord is al gegeven. Waarom je het dan zonodig moet herhalen begrijp ik niet.
Het hangt af van het mengsysteem.
Bij het subtractieve kleurmengsysteem zijn de kleuren:
Roze, geel en hemelsblauw en bij het additieve kleurmengsysteem zijn de kleuren: Rood, groen en blauw.
Printers gebruiken echter 4 kleuren omdat in de praktijk blijkt dat als je alle kleuren mengt je geen zwart krijgt.
Printers gebruiken dus de kleuren: Roze, hemelsblauw, geel en zwart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De primaire kleuren zijn cyaan, citroentjes geel en magenta. En natuurlijk moet je voor bijv. Verf ook zwart en dekkent wit kopen.
GEEN GROEN dus. Je wil ook oranje maken, en nee dat kan niet met groen. Voor degene die zeggen dat het groen is, dat is niet waar. De piksels zijn misschien rood, Blaauw, groen, maar dat zijn niet de primaire kleuren.