Mag je een aardappelkannon hebben en er mee schieten in Nederland?

Zie video: http://www.youtube.com/watch?v=ykF3TUTI2hU

Het lijkt me heel gaaf om te maken maar is het wel legaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=EBe2Um9Om3w&NR=1&feature=fvwp probeer die ook eens

Het beste antwoord

Dit soort hobbyprojectjes wordt ook wel 'spud gun' genoemd

De variant met brandbare gassen wordt door de wetgever gelijk gesteld aan een vuurwapen en dan is voorhanden hebben een misdrijf. Daar staat, als ik me niet vergis, maximaal 9 maanden gevangenisstraf en een hoge boete op.

Bovendien spreekt de Wet Wapens en Munitie in de categorie-indeling in artikel twee nog over het volgende:

"Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel zijn bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen."

Dergelijke wapens worden dan onder categorie IV gerekend, daarover wordt in artikel 9 het volgende gezegd:

"1.Het is verboden zonder erkenning een wapen of munitie te vervaardigen, te transformeren of in de uitoefening van een bedrijf uit te wisselen, te verhuren of anderszins ter beschikking te stellen, te herstellen, te beproeven of te verhandelen."

In artikel 55 staat vervolgens de straf voor overtreding van artikel 9 eerste lid (het vorige citaat) en dat stukje luidt:

"1.Met gevangenisstraf van ten hoogste negen maanden of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die handelt in strijd met de artikelen 9, eerste lid, 13, eerste lid, 22, eerste lid, 26, eerste lid, of 31, eerste lid."

Mijn advies zou zijn het niet te doen dus.

P.S. Ik heb mijn antwoord verwijderd om het te verbeteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zolang je wapen pneumatisch werkt behoort het tot de categorie luchtbuks en is het dus geen vuurwapen. Legaal mits gebruikt op eigen terrein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spud guns (pieperschieter of aardappelkanon) die werken door middel van het laten ontbranden van gasmengsels zijn illegaal aangezien de Nederlandse wet een spud gun als vuurwapen definieert:

vuurwapen: een voorwerp bestemd of geschikt om projectielen of stoffen door een loop af te schieten, waarvan de werking berust op het teweegbrengen van een scheikundige ontploffing of een andere scheikundige reactie; (Wet wapens en munitie, Artikel 1, onder 3) Het voorhanden hebben van dit soort wapens (feitelijk er over beschikken) wordt door artikel 26 lid 1 WWM als verboden beschouwd en door artikel 55 en 56 WWM als misdrijf aangewezen. De sanctie welke op het voorhanden hebben van een spudgun staat is maximaal 9 maanden gevangenisstraf of een geldboete van maximaal €18.500,- (artikel 55 lid 1 WWM)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het goede antwoord is al gegeven dus ik zal niet in herhaling vallen maar......Als je iets doet waar niemand in, welke vorm dan, ook last van heeft of aanstoot aan kan nemen, dan kun je feitelijk doen wat je wilt.
Maar maak je lawaai dan trek je de aandacht en krijg je controle. Dus ga je op het strand staan en je richt naar de zee dan kun je volgens mij rustig je gang gaan.