Waarom krijg ik hoofdpijn als ik uitslaap in het weekend?

Ik merk dat ik vaak opsta met hoofdpijn op zaterdag. De rest van de week ben ik dan elke dag vroeg opgestaan. Heeft dat te maken met de ontregeling van mijn biolgische klok ofzo?

Of zou het ook te maken kunnen hebben met gebrek aan koffie? Tegen de tijd dat ik in het weekend wakker word, heb ik er doordeweeks al wel twee of drie kopjes koffie inzitten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb exact hetzelfde en sta daarom in het weekend niet later op dan normaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt me inderdaad een goed advies, maar ik ben zo gehecht aan mijn nachtrust dat het tegen mijn principes indruist om in het weekend de wekker te zetten. ;-) Daarnaast is het ook wel een kwestie van slaap inhalen (ja, dan moet ik doordeweeks vroeger naar bed, ik weet het.)

Het beste antwoord

Veel over koffie, en dat is ten dele waar.
Als je er echt rigoreus vanaf wilt, moet je in het weekend vroeg naar bed, en net zo vroeg opstaan als door de weeks. Ik deed dat 20 jaar geleden ook vaak, zette de wekker op zaterdag of zondag, en ging dan om 7 uur met mijn dag beginnen. Uitslapen deed ik door al om 23:00 of eerder naar bed te gaan. Dat werkte uit de kunst. De keren dat ik echt ging doorzakken (en dat was dan ook nog zonder alcohol!) voelde ik me de dag(en) erna inderdaad zeer brak ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er bestaat inderdaad zoiets als caffeinomanie, of caffeine-deficiency. De hoofdpijn zou dan onderdeel zijn van caffeine ontwenning, van je doordeweekse verslaving dus. Maar ik vraag me toch af of dat al zo snel optreedt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het met name met je ritme, inderdaad je biologische klok, te maken heeft. Uiteraard blijf je vaak langer op in het weekend, er wil bij veel mensen wat alcohol ingaan, allemaal factoren die het opstaan de volgende dag moeilijk maken.

Neem de maandagmorgen, bijna iedereen moet dan even wennen. Je bent niet in je ritme, moet nog een hele week. Toch ben je daar weer snel van af, omdat je lichaam zich daar snel van hersteld.

Advies: slaap sowieso niet te lang uit, daar word je alleen maar duf van en je komt moeilijker op gang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb in het weekend ook last van hoofdpijn als ik geen koffie drink smorgens. Je kan in het weekend het beste niet te lang uitslapen (een uurtje tot anderhalf uur later dan dat je normaal uitslaapt) en gelijk een kop koffie nemen bij je ontbijt.
Overigens is het misschien ook wel verstandig om voor je gaat slapen 1 beker water te drinken. Dat helpt bij mij namelijk geweldig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoofdpijn is in veel gevallen gewoon vochtgebrek. Normaal gesproken drink je al voor de tijd dat je in het weekend opstaat.

Je lichaam mist dit vocht en gaat er dan dus om 'zeuren'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrijdag 's avonds minder drinken misschien?