Is kauwgom kauwen tijdens het reizen een goed alternatief voor tandenpoetsen?

Ik trek tijdens mijn vakantie door een land waar het afgeraden wordt om kraanwater te gebruik om te drinken, maar ook voor het poetsen van tanden. Ik ben veel onderweg en zal soms zuinig met het mineraalwater om moeten gaan.

Ik doel bij "kauwgom" op de soorten die reclame maken een alternatief te zijn voor tandenpoetsen!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Je kunt je tanden natuurlijk ook met heel weinig water poetsen,borstel in kopje water natmaken, tandpasta erop, poetsen, alles goed uitspuwen en met een mond vol water spoelen.Voor de vakantietijd moet dat kunnen.

Zag nog ergens staan dat "normaal" tanden poetsen, gemiddeld 5 ltr. water kost . (met lopende kraan.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, het is wel verfrissend, maar het verwijderd niet je plak en bacteriën. Tandenpoetsen is altijd nog beter dan op een kauwgum kauwen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Xylithol heeft als werking dat het bacterieen in de mond minder gelegenheid geeft te ontstaan. Plus het kauwen van kauwgom stimuleert je speekselproductie in de mond.
Echter het is nooit een compleet alternatief voor tandenpoetsen. En je kunt er kaakproblemen mee krijgen...
een leuke link hierover (radio Belgie)

o, ik lees net dat je wel erg weinig water tot je beschikking hebt. Dan zou kauwgom kauwen beter zijn dan helemaal niets, maar ik zou zoveel mogelijk proberen om toch mijn tanden te kunnen poetsen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien dat je hier wat meer aan hebt:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tandpasta is fijn voor het verfrissende gevoel, en omdat het soms calcium en/of fosfaat bevat waardoor het tandglazuur zich sneller herstelt. Het is echter niet nodig.

Het belangrijkste aan tandenpoetsen is het poetsen. Dat kan heel goed zonder tandpasta. Het kan ook zonder water.

Voor je gebit is het volgende het beste:
- Voor het eten je tanden poetsen. Dat verwijdert de plak met de bacteriën. Als je daarna eet, zijn er dus veel minder bacteriën die een zuuraanval op je glazuur kunnen inzetten.
- Dan eten.
- Anderhalf uur later, als de zuuraanval van de resterende bacteriën voorbij is en je glazuur dus niet meer zacht is, opnieuw poetsen.

Als aanvulling op het poetsen kun je flosdraad meenemen. Neemt nauwelijks ruimte in en weegt bijna niets.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedankt voor het meedenken. Daarom iedereen een duimpje +. Ik zal in geval van nood poetsen met zo weinig mogelijk water.
Heb met een tandarts daarover gesproken. Hij vond het best gewoon met zeer weing water en zelfs zonder tandpasta de tanden te poetsen na elke maaltijd. Het gaat om zuren ide caries veroorzaken.Niet meer , niet minder.En dan heb je niet meer dan een kleiné 5 à 10 cl nodig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedankt voor het meedenken. Daarom iedereen een duimpje +. Ik zal in geval van nood poetsen met zo weinig mogelijk water.
Lijkt me niet. Poetsen moet je! Desnoods droog en zonder pasta.

Maar zoveel was hierboven al gezegd dus daarnaast nog even wat anders. Wanneer je rekening houdt met wat je eet en drinkt kun je al een hoop (potentiele) zuuraanvallen vermijden en je gebit enigszins ontlasten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het van het bot af kluiven van zo eenvoudig mogelijk bereid vlees en het eten van rauwe groenten en bepaalde kruiden en zaden. Soms kun je door het eten van een en ander je gebit zelfs en beetje "verwennen" (kardemom kauwen bijvoorbeeld).

Daarnaast waren er ooit "kauwborsteltjes" op de markt. Geen idee of die dingen nog verkocht worden maar ze werden destijds welzeker als een alternatief voor het normale poetsen gepresenteerd.