Stelling: je wordt automatisch orgaandonor, tenzij je je afmeldt

Als reactie op Naatje's vraag "geen donor? geen orgaan!" heb ik de volgende stelling:

"Iedereen wordt automatisch orgaan donor, tenzij je je daarvoor afmeldt"

Naar mijn mening komt het vaak voor dat mensen wel donor willen worden, maar dat het bijvoorbeeld teveel werk is om alles in te vullen of te regelen. Daarom zou ik zelf zeggen, iedereen wordt automatisch donor, tenzij je je afmeldt.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Prima idee... Degene die echt niet willen melden zich toch wel af maar je bereikt wel meteen die hele grote groep die het geen bal kan schelen en te lui is om een formulier in te vullen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

nah lijkt me niks
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Iedereen moet zelf zijn of haar keuze kunnen maken, en niet automatisch ergens aan vast zitten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik maak zelf m'n keuzes en wil nergens automatisch aan vast zitten.
Dus antwoord op je stelling: nee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
volgens mij wordt in belgie zo'n systeem gehanteerd. waar ze ook lang niet zo'n lange wachtlijsten hebben als hier. blijkt dus te werken en ik ben voor. iedereen die geen donor wil zijn, kan zich gewoon afmelden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben tegen donor! Dat is niet natuurlijk. De ziekenhuizen zouden sowieso afgeschaft moeten worden. De overbevolking wordt hierdoor veroorzaakt! Dit was vroeger ook niet. Dit komt allemaal doordat mensen teveel controle willen hebben.

Dit heeft men geprobeerd in te voeren. Gelukkig is dit niet gelukt. De overheid probeert sowieso veelste veel dingen waar veel burgers het niet mee eens zijn in.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben 100% voor zo'n voorstel, in Belgie werkt het inderdaad heel erg goed, en mensen die persé geen orgaandonor willen worden kunnen dat aangeven.
Ik zou het ook helemaal geen gek idee vinden als mensen die persé geen donor willen zijn ook geen organen mogen ontvangen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Automatisch kan nooit. De mens heeft een laatste levensbeschikking. Je kan dan beter mensen sensibiliseren voor orgaandonor met doorslaggevende argumenten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een beetje hetzelfde dilemma als dat register van een tijdje terug waar iedereen automatisch in komt te staan wat je ziekte verleden is, of je medicijnen gebruikt et cetera. Als ik in een bepaald register wil, dan bepaal ik dat het liefst zelf. Het is de omgekeerde wereld dat IK actie moet ondernemen omdat anderen mij zo nodig ergens willen registreren. Aan de andere kant het is natuurlijk een kleine moeite om jezelf af te melden van het donor register... Al met al ben ik er dus tegen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben van mening dat het door de nabestaande bepaald moet worden of er organen weggegeven (kunnen) worden. Het moet dan ook automatisch aan de nabestaande gevraagd worden.

Het moet dan natuurlijk wel een mogelijkheid zijn om aan te kunnen geven als iemand er van te voren wel of niet voor besluit om een orgaan af te staan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lijkt mij een zeer logische stellingname. De organen zijn nergens meer voor nodig. Het persoon die in dat lijk heeft gehuisd is er niet meer, dus waarom zou je die organen laten verrotten als ze nog gebruikt kunnen worden om levens te redden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik stem voor, omdat iedereen er dan echt over na moet denken. Als nu de envelop met het formulier op de mat valt zal het vaak in de papierbak belanden. En ook op internet zullen er vrij weinig codocielen worden in gevuld, alleen al omdat het teveel 'moeite' is, en je kunt er zoveel levens mee redden. Want zelf kun je niks meer met je organen na je dood. En je kunt zelf beslissen wat je wel en niet wilt doneren. Sommige mensen worden geen donor omdat ze niet alles willen doneren, maar daar kun je zelf gewoon heel goed een keus in maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit valt bij mij onder de categorie"hier is uw 1e cd van de serie van 30, als u de rest van de serie niet wenst te ontvangen dient u dit voor ..... kenbaar te maken.

Hier wordt ook ingespeeld op de laksheid van de mensen.

Mijn mening is als mensen echt bewust willen doneren zij dit ook aangeven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Absoluut mee eens.

Daar kan ik ook heel kort over zijn:
Als mensen het niet willen is het een kleine moeite om je af te melden.

En als je het wel wil, hoef je niets te doen.

Voordelen: Veel meer mensen kunnen sneller geholpen worden en hebben dus een grotere kans op overleven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hoeft voor het afzeggen van orgaandonor te zijn, maar één keer bericht te doen. Dus ik vind dat opzich best wel meevallen. En persoonlijk vind ik de belangens van de mensen die de donor nodig hebben belangrijker dan wij, die 1x een formulier moeten invullen om aan te geven dat we het niet willen. dus: Geen formulier willen invullen omdat het te veel tijd in zou nemen of ; iemands leven redden. Ik snap wel, dat als alle bedrijven en stichtingen die regel gaan invoeren, dat je dan inderdaad beter kunt stoppen met je baan en de hele dag die formulieren kan gaan invullen ;)
Ik denk dat 't 't beste als volgt kan worden aangepakt om meer donoren te krijgen:

Eén keer om de zoveel jaar gaat men alle huizen bij langs. Er wordt gezegd dat je automatisch orgaandonor wordt (eerst evt. krijgt men een foldertje met de nieuwe wetgeving in de bus, waarop men ook al kan aangeven of men donor wilt worden of niet), TENZIJ je nu hier een handtekening aan de deur zet op 't formulier tegen orgaandonatie. Als iemand niet open doet, wordt ie geen donor. Dan over een jaar nog een keer aanbellen. Er zijn vast wel vrijwilligers te vinden (of maatschappelijke stagelopers, of werklozen) om alle huizen bij langs te gaan.

Dan hoef je niet te wachten op luie mensen die geen formulier opsturen.