Hoe kom ik van een veel te dure (met te weinig dekking) inboedelverzekering af?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1K

Antwoorden (6)

gewoon je verzekeraar een brief sturen waarin je het contract opzegt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet makkelijk. Je vindt het antwoord in je contract. Meestal kan je het niet tussentijds opzeggen, maar wel op het einde van de looptijd.
Let er wel op dat je het op tijd opzegt (zie ook opzegtermijn in je contract), vaak een paar maanden voor de verlooptijd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gewoon opzeggen met behulp van deze opzegbrief.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als je binnen de looptijd wilt opzeggen zul je moet wachten op een premiewijziging of wijziging van de Algemene Voorwaarden, deze twee geven je het recht om de verzekering binnen 4 weken na wijziging op te zeggen. Overigens is er een wet in voorbereiding dat ook verzekeraars niet meer stilzwijgend mogen verlengen. De verzekerde krijgt dan tijdig een brief met de mededeling dat de vervaldatum er aan komt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er is Europese wetgeving die het verzekeringsmaatschappijen verbiedt om verzekeringen langer dan een jaar aan particulieren te verkopen (met uitzondering van levens- en pensioenverzekeringen ed.) Dit geldt ook voor lopende (inboedel-) verzekeringen met looptijden van tien jaar. Je moet wel de geldende opzegtermijn in acht nemen welke meestal drie maanden is. Als je nu opzegt, en je al minimaal 9 maanden deze verzekering hebt ben je er gegarandeerd binnen 3 maanden vanaf. Je nieuwe verzekeringsagent is zeker op de hoogte van deze wetgeving en kan je hier waarschijnlijk bij helpen.

Het kan zijn dat je huidige agent niet zo blij is met jouw beslissing, hij krijgt ieder jaar een commissie over jouw verzekering, en die zou bij een andere verzekeraar wel eens lager kunnen zijn. Aarzel dan vooral niet om ook van agent te switchen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is niet de juiste manier, maar als je niet meer betaald word je geroyeerd als wanbetaler. Het word dan moeilijker om je elders te verzekeren. Je hebt verzekeringsmaatschappijen die je wel gewoon accepteren, maar dan betaal je uiteraard weer veeeeeeeeel meer premie. Wat betreft de registratie, laat je huidige maatschappij weten dat je weg wilt + met welke redene, zodra je dus door wanbetaling bent geroyeerd en je elders aanmeld en deze dan vragen naar je registratie zeg je eerlijk waarom je niet meer betaalde. De nieuwe verzekeringsmaatschappij kan dan bellen met de oude en daar dan ook naar info vragen...
Dit komt namelijk nog weleens voor, maar NOGMAALS, het niet de juiste manier!