Hoe komt het dat na het drinken van rode wijn, mijn tong altijd helemaal donkerblauw is?

Bij het tandpoetsen verdwijnt die kleur niet, maar de volgende morgen is de tong weer normaal van kleur.
Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16.2K

Het beste antwoord

Het het verschilt nogal van wijn tot wijn hoe erg je tong paars wordt, ook je tanden worden vaak meegekleurd.
Het is de antohocyanine in de wijn die dat doet. Dat zijn pigmenten afkomstig uit de druivenschil.
In de loop van de nacht worden ze afgebroken door je speeksel, de spijsvertering begint al in je mond.
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Blauwe tong en tanden komt door de kleurstof en tannine. Deze zitten in de schil van de druif. Niet elke wijn heeft er evenveel last van. Eigenlijk afhankelijk van de gebruikte druivenrassen, welke verschillen in kleurstof en de dikte van de schil. Dit is nog een jonge wijn, dan heb je het meer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt door de kleurstof (anthocyanen) en tannine. Deze zitten in de schil van de druif. Niet elke wijn geeft er evenveel last van. Eigenlijk afhankelijk van de gebruikte druivenrassen, welke verschillen in kleurstof en de dikte van de schil. Bij jonge wijn komt dit verschijnsel meer voor. Goed poetsen!

Anthocyanen welke in zure omgeving rood zijn, kunnen in een neutrale of basische vloeistof blauw kleuren. Wijn is zuur, de mond neutraal of basisch... Daarom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schijnt dat dit ook te maken heeft met de kwaliteit van de wijn. De 1e persing geeft de beste wijn en is daarmee de duurste. Je voelt hem al aankomen...

Daarna wordt het overgeblevene nogmaals geperst en misschien nogmaals. Hierbij komen de genoemde stoffen van de schil veel meer vrij.
Kwa smaak gaat het niet altijd op maar hoe paarser de mond hoe meer de druif is geperst, hoe slechter de kwaliteit.