Wat zijn nu echt producten waar veel ijzer in zit? En valt ei daar ook onder?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
52.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spoorrails,eventueel met locomotief,alleen zeer moeilijk consumeer & verteerbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je te veel eieren ingekocht ?

Het beste antwoord

Ijzer zit in o.a de volgende voedings middelen:

Vlees,(lever, Rundvlees), eigeel, vis, donkergroene bladgroenten, peulvruchten, noten, melk, tomaten en wortels.
Door extra vitamine C te eten wordt de opname van ijzer in bloed bevorderd. Vitamine C komt vooral voor in vers fruit (frambozen, druiven, bramen, peren, appels) of vers geperst sinaasappelsap.
Het ijzer in spinazie laat zich echter slecht opnemen door het lichaam, tenzij je samen met spinazie een glas fruitsap drinkt. De vitamine C in fruitsap zet immers de vegetarische ijzer om in het soort ijzer dat je aantreft in vlees en dus veel gemakkelijker opgenomen wordt. Thee en koffie zijn dan weer uit den boze voor ijzeropname. Die drankjes bevatten een samenstelling, carbolzuur genaamd, die net de ijzeropname verhindert.

Toegevoegd na 17 minuten:
Het ijzer ( 20 mg/100gr.) van appelstroop komt voornamelijk uit de suikerbieten, deze halen het ijzer uit de grond. Rinse appelstroop is ook geen mengsel van appels en suiker maar een mengsel van appels en suikerbieten. Het product bevat dus wel suikers maar enkel ongerafineerde suikers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Ik weet dat in beschuit, cassewnoten, appelstroop ,cornflakes veel ijzer zit.
Van een ei weet ik het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Groene groenten bevatten veel ijzer zoals boerenkool, prei, broccoli. Appelstroop, gedroogd fruit zoals abrikozen en rozijnen zijn ook een rijke ijzerbron.
Verder zit in vlees en volkoren graanproducten veel ijzer. Neem ijzerrijke voedingsstoffen niet tegelijk met koffie, thee of zuivel, die belemmeren namelijk de ijzeropname in de darmen. Eet of drink zuivelproducten minimaal 1 uur na de maaltijd. Nuttig tijdens de maaltijd iets dat vitamine C bevat zoals een fruit of vruchtensap. Vitamine C bevordert de ijzeropname uit de voeding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoezo zit er in appelstroop ijzer? Dat is toch gewoon appels met suiker? Vroeger werd dat gemaakt in ijzeren potten, vandaar de ijzer. Tegenwoordig niet meer.
fietsen en auto's zit heel veel ijzer in.

Vlees, fijne vleeswaren, vis, groenten, graanproducten, bruin brood en volkorenbrood zijn ook rijk aan ijzer. Je lichaam neemt plantaardig ijzer niet zo goed op als dierlijk ijzer. Geef daarom bij elke maaltijd vitamine C (groenten, fruit of vers vruchtensap). Dit bevordert de opname van ijzer. (bron www.kindengezin.be)
paulus811
14 jaar geleden
Ijzer: Zit in vlees, graanproducten, aardappelen en groente. Ijzer uit dierlijke producten wordt beter in het lichaam opgenomen dan ijzer uit plantaardige producten. Ijzer zorgt indirect voor het zuurstoftransport door het lichaam.
In twee eieren zit evenveel ijzer als in een portie vlees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
@dovr, inderdaad. Als ik me goed herinner, heeft degene die de oorspronkelijke meting uitvoerde, de komma verkeerd geplaatst. Daardoor leek het of spinazie precies tien keer zoveel ijzer bevatte als het werkelijk doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt dovr
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helaas mannetje... Niets ten nadele van Popeye, maar in spinazie zit helemaal niet bijzonder veel ijzer. In 100 gram bereide spinazie zit ongeveer 3 milligram ijzer, dat is evenveel als in postelein en raapsteeltjes. Sla en snijbiet bevatten 4 milligram ijzer per 100 gram, peterselie 10 milligram (maar daar gebruik je weer minder van). Wie meent sterk te worden van ijzer, kan beter rundvlees eten: het ijzergehalte van rundvlees is gelijk aan dat van spinazie, maar in rundvlees zit het in een vorm die voor mensen gemakkelijker is op te nemen.
Een vergelijkbare fout is ook gemaakt met appelstroop: die was vroeger ook van nature zo rijk aan ijzer. Toen de appelstroop vanaf de jaren vijftig niet meer in ijzeren potten werd gekookt, nam het ijzergehalte prompt sterk af. Als appelstroopfabrikanten nu nog reclame maken met het ijzer in hun product, hebben ze het er zelf in gestopt.
Dat spinazie zo 'n goede naam heeft, komt — zo wil het verhaal — door een fout van de eerste onderzoekers, rond 1870, naar het mineralengehalte van verschillende voedingsstoffen: zij zetten de komma bij spinazie een plaats te veel naar rechts. Maar wie die eerste onderzoekers waren, is niet te achterhalen, en het kan best zijn dat hier sprake is van een dubbele legende — ook weerleggers schrijven wel eens wat van elkaar over (J.-F. Bouvet (red.): Du fer dans les épinards et autres idées reçues, Parijs 1997).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kan ik niet tegen op. Ik geef me gewonnen.
In aanvulling op alle eerder antwoorden: noten en peulvruchten zitten ook boordevol ijzer! (niet alleen bij cashewnoten dus)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb altijd geleerd dat er in linzen extra veel ijzer zit.
En lever en spinazie (maar dat is al genoemd).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En niet tevergeten gewoon leidingwater.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op alle antwoorden kan ik alleen toevoegen dat melk produkten de opname van ijzer remmen.
Dus drink géén beker melk bij de boterham en neem geen vla of yoghurt gelijk na het eten, zorg dat er een uurtje tussen zit.
Verder nog Roosvicée ferro. maar dus niet door de yoghurt doen, maar met water drinken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoewel eieren proportioneel minder ijzer bevatten dan vlees, is de hoeveelheid toch nog aanzienlijk.

Voedingsmiddel - Portiegrootte - mg ijzer
==============================
Rundvlees - gemiddeld 1 stukje, 100 gram rauw gewogen - 2,4

Kipfilet - 1 stukje, 100 gram rauw gewogen - 0,6

Kippenei - 1 stuks - 0,9

Brood, volkoren - 1 snee, 35 gram - 0,9

Brood, wit - 1 snee, 35 gram - 0,3

Vleeswaren - Voor 1 snee brood, 15 gram - 0,4

Appelstroop - Voor 1 snee brood, 15 gram - 2,2

Pindakaas - Voor 1 snee brood, 15 gram - 0,2

Ontbijtgranen, verrijkt met ijzer - 1 portie, 30 gram - 2,4

Bruine bonen, Gekookt - 3 opscheplepels, 180 gram - 3,8

Aardappel, Gekookt - 2 stuks, 100 gram - 0,6

Spinazie, Gekookt - 3 opscheplepels, 240 gram - 3,1

Broccoli, Gekookt, 3 opscheplepels, 150 gram - 1,5

Bloemkool, Gekookt - 3 opscheplepels, 165 gram - 0,5

Abrikozen, Gedroogd - 3 stuks, 10 gram - 0,4

Rozijnen - 1 eetlepel, 10 gram - 0,2

Noten, gemengd - 1 eetlepel, 20 gram - 0,6

Noten, cashew - 1 eetlepel, 20 gram - 1,0

Vruchtenlimonadesiroop, Ferro - 1 eetlepel, 15 gram - 15,0

==============================

Ten slotte: De meest aangename manier om mijn ijzergehalte op peil te houden vind ik toch wel het drinken van een glaasje bloedwijn! Dat is uiteraard geen wijn gemaakt van bloed, maar wijn die goed is voor je bloed, namelijk omdat er ijzer aan is toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit antwoord is al eerder op GV gegeven:

Grote ijzerleveranciers zijn:
okkernoten, peterselie, spruitjes, roggebrood, oesters, kalfsvlees, chips, cacaopoeder, tarwekiemen, sardines, rundvlees, ei, witte bonen, erwten, sojabonen (sojabrokjes en vegetarische burgermix) , sesam(pasta), rogge, cacao, havervlokken, gedroogde vruchten en kip. Appelstroop zorgt ervoor dat het ijzer in het voedsel ‘vrijgemaakt’ wordt voor het lichaam, koffie blokkeert de opname juist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar heel veel ijzer in zit is Roosvicee Ferro. Dit kun je gewoon drinken, en is een gemakkelijke manier van ijzer innemen zonder dat je tabletten hoeft te nemen.

Een gevarieerde voeding met veel groene bladgroenten is natuurlijk het best.

Toegevoegd na 3 minuten:
In eigeel zit inderdaad ijzer, maar niet zoveel als in bijv. de groene bladgroenten en roosvicee ferro.