Waarom is appelstroop altijd zwart van kleur?

Appels en appelsap hebben toch ook geen donkere kleur, waarom appelstroop dan wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Zie hier een stukje over appels- en perenstroop, maar is wel antwoord op je vraag

de appels en peren gaan in een grote koperen pot, onder een doek, op een laag pitje. Na vier tot zes uur zijn alle celwandjes van de vruchten zo gaar dat het vocht eruit loopt. De pulp gaat in een houten pers, in lagen die gescheiden zijn door doeken. Hoge druk perst ook het laatste sap eruit. Dat sap gaat naar een tweede ketel, waar het in vier uur inkookt tot de juiste dikte en kleur: zwart als spul om je dakgoot mee te repareren, met een donkere, wat bittere appelsmaak die aan bitumen ontbreekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat het met suiker wordt gemaakt en die suiker carameliseert en word dus donker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat in de stroop een hogere concentratie van appel zit. Het is dus zeer donker groen en niet zwart.
Net als koffie: als tie slap is is het bruinig en als je een knipbaar bakkie heb dan is tie zwart (eigenlijk heel donker bruin)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Appelstroop is feitelijk ingedikt appelsap. Het bestaat voor een groot deel uit suikers (glucose, fructose, saccharose en sorbitol) en verder uit zuren uit de appel. De bruine kleur wordt vooral veroorzaakt door caramel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kleurstoffen