Wanneer je aan het eten bent, in welke hand houd je dan het mes en welke de vork?

Ik ben rechtshandig. Als ik mijn hoofdgerecht eet (aardappelen en groente) heb ik mijn vork in de rechterhand en het mes in de linkerhand. Als ik daarna mijn vlees eet, wissel ik dit om. Dan heb ik mijn vork dus in mijn linkerhand en het mes rechts (om te kunnen snijden).
Nu hoorde ik vandaag van iemand dat zij (als rechtshandige), gedurende de hele maaltijd de vork in de linkerhand vasthoudt en het mes rechts. En dus niet wisselt! Ik verbaasde me hierover. Zijn er misschien meer mensen die dit ook doen of wisselen jullie wel met je bestek (net als ik)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
32K

Antwoorden (12)

De etiquette van de bestekopstelling is: Links van het bord de vork, rechts van het bord eerst het mes, daarna de lepel. Ik houd ook altijd het mes of de lepel in de rechterhand, en de vork in de linker. Je eet dus of met mes en vork (bij snijden van vlees en dergelijke dus, zoals je eerste voorbeeld), of met vork en lepel (bij bijvoorbeeld doperwten).

Toegevoegd na 1 minuut:
Eigenlijk hoort dus bij je eerste voorbeeld je mes juist in de rechterhand te liggen en de vork in de linkerhand. Maar joh, dit zijn maar 'regeltjes'. En wie de regels kent, kan ze vast ook met charme overtreden.
Fijne avond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hou m'n vork in m'n linkerhand en m'n mes in m'n rechterhand. Dus doe het tegenovergesteld wat jij doe maar dat klopt ook wel want ik ben linkshandig. Nu is mijn opa ook linkshandig maar vroeger mocht je niet linkshandig schrijven dus moest hij rechterhandig schrijven. Nu combineert hij dus beide.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je met mes en vork eet, is dat met mes rechts, en vork links.
Behalve de boeren, die eten zonder mes en leggen hun elleboog op tafel, voor het bord, of om het bord, en gooien het eten met hun rechterhand (tenzij ze links zijn) naar binnen.
Het mes gebruiken ze alleen vooraf, bij het snijden, en die zou daarna van tafel kunnen, want verder prakken ze.

Maar wie met mes + vork eet, die houdt mes continu rechts. Als je het een kindje goed leert, kunnen ze het nog steeds als ze volwassen zijn.

Toegevoegd na 56 seconden:
En of je nou links- of rechtshandig bent, dat doet er niet toe.

Toegevoegd na 3 minuten:
en zo nodig, zie:

http://www.smulweb.nl/153668/artikel/Hoe-hoort-het-aan-tafel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe houdt een rechtshandige zijn mes in zijn rechterhand en een linkshandige zijn mes in zijn linkerhand. Dit is volgens de etikette zo (zoals mijn voorganger al aangeeft) gedurende de gehele maaltijd.
Het probleem ontstaat doordat kinderen leren eten met enkel een lepel of een vork in hun hand. Deze houden ze dan automatisch in hun voorkeurshand. Na verloop van tijd moeten ze dan gaan leren eten met mes en vork. Dat geeft dan twee problemen:
1. ze zijn niet gewend om met twee handen tegelijk te werken.
2. ze moeten afleren hun vork in hun voorkeurshand te houden en aanleren deze goed te gebruiken met hun niet-voorkeurshand.

Als dat laatste (aan en afleren) niet zo goed lukt krijg je de situatie zoals jij die schetst, met wisselen tijdens de maaltijd. Mijn kinderen (12, 12 en 9) doen dat ook nog steeds en ik betrap mezelf er soms ook op.
Liefst eten wij maaltijden die met een lepel of vork naar binnen te schuiven zijn... ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Trouwens de reden waarom je je mes in je voorkeurshand houdt is omdat je met die hand meer kracht kan zetten en dus makkelijker snijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Officieel volgens de etiquette eet je soep met rechts en het verdere schepgedeelte met een vork doe je met links.
Ik vind dit absolute nonsens en eet dus alles met rechts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je met mes en vork eet is het gebruikelijk om het mes in je rechterhand te houden en je vork in je linkerhand.
Als je wel eens gaat eten in een restaurant, is het wel zo handig om dit jezelf aan te leren/eigen te maken.
Als jij je vork in je rechterhand hebt, en je buurman heeft de vork aan de linker hand ( dus goeie) zou je wel eens in de problemen kunnen komen, doordat je elkaar aanstoot met je elleboog..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ik eet net zo als de vraagsteller en wissel ook steeds als ik vlees moet snijden.
met de linkerhand snijden ligt me niet zo.
weet dat officieel niet zo hoort maar het komt mij het beste uit,en ik heb er nog nooit commentaar op gehad van iemand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt 2 manieren om te eten volgens de etiquette:
1. De Europese manier: Mes rechts, vork links. Je snijd telkens 1 stukje af, en schuift eten met je mes op je vork.
2. De Amerikaanse manier: Mes rechts, vork links. Je snijd je eten in hap-klare stukjes en legt dan je mes neer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb altijd geleerd dat je rechts je mes houdt en links je vork. Als ik het anders deed, kreeg ik te horen dat, dat niet mocht dus ik weet niet anders. De etiketten zeggen ook dat, dat zo moet. Maar dat is niet zo belangrijk. Ik heb ook mensen gezien, die niet eens met een mes om konden gaan en alleen maar aan het prakken waren. Dat is niet zo'n prettig gezicht. Dus zolang je maar netjes eet vind ik het goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ook rechtshandig,mijn vader eet nog steeds met zijn vork in de rechterhand (hij prakt zelfs nog zijn eten).Toen ik als puber een vriendje kreeg uit `gegoede kringen` zag ik alleen maar mensen die met de vork links aten. Op de vraag of ik mee wilde eten,heb ik gauw een smoes bedacht,want ik zou de enigste geweest zijn die rechts at.Ik werd uitgenodigd voor het komend weekend en ben thuis als een gek gaan oefenen.Mijn moeder zei"heel goed van je,want zo hoort het ".Mijn vader en broers zeiden: "je wordt nog een goede metselaar".Het is niet zonder slag of stoot gegaan,want dan merk je pas dat je met links weinig kunt. Nu ben ik blij dat ik heb doorgezet,want je valt nooit uit de toon als je uit eten moet gaan in een gezelschap.Ik zou ook niet anders meer kunnen.Ik denk dat het vooral zo gangbaar is omdat je met rechts sterker bent als je je vlees moet snijden.Ik heb het mijn rechtshandig kind ook vroeg geleerd en het gaat bij zo`n kind heel snel. inmiddels weet hij niet beter.Ik zou zeggen,leer het jezelf aan want je weet maar nooit of je je een keer opgelaten zult voelen.
amc
14 jaar geleden
Alle mensen die ik ken houden continu met hun linkerhand hun vork vast en met hun rechterhand hun mes. Ik ben dus juist verbaasd over wat jij vertelt!

Ik denk dat hoe je je mes en je vork vasthoudt afhankelijk is van hoe je het hebt geleerd. Volgens de etiquette hoort de vork links en het mes rechts wissel je niet. De meeste mensen zullen dat zo ook leren en blijven doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben rechtshandig, en eet met m'n vork in de linkerhand, en het mes rechts.
bij het eten van een rijstgerecht heb ik de lepel in de linkerhand, en de vork rechts.
in alle gevallen breng ik dus het eten met de linkerhand naar de mond.