Kun je iets niet lekker vinden maar wel lusten?

Mijn vriend zegt dat je iets niet lekker hoeft te vinden om iets te lusten. ik zeg, als je iets lust dan vind je het ook lekker!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

Ik lust alles maar vindt niet alles lekker,
Dus ik vind de meeste dingen niet onaangenaam om te eten, maar het echt allemaal lekker vinden is weer van een andere orde!
Zo ervaar ik die twee uitdrukkingen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zucht!!je hebt wel gelijk en m'n vriend dus ook.

Andere antwoorden (12)

Volgens mij is dit een kwestie van het zelfde anders formuleren. Zoiets als iemand wel mogen maar niet aardig vinden. Je kunt iets eten omdat je voedsel binnen moet krijgen. Je kunt het dan niet lusten maar wel eten omdat je het nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moest vroeger eten 'wat de pot schaft'. Je lust het, want je eet het. Dan hoef je het nog niet lekker te vinden! Ik versta onder iets echt niet lusten dat je het werkelijk te walgelijk vindt om op te eten, en niet (wat je bij veel kleine kinderen ziet) iets niet willen eten omdat het onbekend is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de Dikke van Dale betekent 'lusten' met betrekking tot spijs en drank: wel willen eten of drinken; houden van.

In principe hebben jullie dus beiden gelijk als je het gebruikt in de betekenis van 'wel willen eten' dan hoef je het niet persé lekker te vinden.
Gebruik je het in de betekenis van 'houden van' dan vind je het dus wel lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je volgens mij kun je best iets niet lekker vinden, maar het wel lusten.

Je smaak is niet constant. Soms heb je meer zin in iets dan op andere momenten. Op een warme dag lust ik best een biertje, terwijl dat in de regen toch minder lekker is. Soms lust ik bepaalde gerechten dus beter dan andere momenten.

Iets lekker vinden is in mijn ogen door jezelf bepaald. Je hebt jezelf eigenlijk voorgenomen dat je iets niet lekker vindt. Ik heb lang niet kunnen genieten van bepaalde gerechten omdat ik bepaald had dat ik het niet lekker vond.

Maar nu kan het zijn dat je soms gewoon zin hebt in iets waar je eigenlijk van in je hoofd hebt zitten dat je het niet lekker vindt.

Ik zou dus best een biertje lusten op een warme dag terwijl ik dat eigenlijk niet lekker vind.

(NB: ik lust wel degelijk bier, maar dit was even een voorbeeld om mijn standpunt uit te leggen :))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind spruitjes niet lekker, maar bij gebrek aan beter eet ik ze wel. Dus je vriend heeft gewoon gelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik eet ook wel eens dingen die ik minder lekker vinden zal, maar je kan niet alleen eten wat je lekker zal vinden , dat zal niet gezond zijn , dan mis je een hoop vitamines als je bv alleen maar friet zal eten als je fruit en groenten niet lekker zal vinden..

daarom ook dingen eten die je niet lekker vinden zal ..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat bedoel ik niet, ik bedoel: kun je iets niet lekker vinden maar wel lusten?
dus bv: paprika wel lusten maar het niet lekker vinden??
als ik een keer bij mijn ouders wil gaan eten, moet ik ook maar zien wat ik te eten krijg. meestal iets wat ik niet heel erg lekker vind, maar ik eet het dan wel op. als iets echt heel vies is, dan pas eet ik het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik eet alles wat de pot schaft* en lust alles, maar vind niet alles lekker. Als je iets niet lekker vindt, hoeft het per definitie nog niet vies te zijn.

*Het enige wat er bij mij niet binnenkomt is yoghurt, want dat vind ik dus echt vies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hmm,......ik ben niet dol op witlof maar ik lust het wel.
Dat wil zeggen: Als ik bij iemand te eten wordt gevraagd en ze eten witlof dan eet ik mee, hoewel ik er niet dol op ben.

Wordt ik ergens uitgenodigd en staan er slakken op het menu, dan moet ik helaas mededelen dat ik niet mee eet.
Want dat krijg ik echt niet door m'n strot. Dat lust ik dus echt niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Frankrijk verkopen ze soms harde worsten die smerig zijn, maar een verrukkelijke nasmaak hebben. Zoook tripes en niertjes. Gisteren heb ik Egyptische kaas gegeten (van mijn buurvrouw gekregen). Het leek wel of er een kameel in mijn bek scheet, maar achteraf was het toch wel lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je iets lust vind het lekker, als je iets niet lust vind je het niet lekker. je zegt niet "ik lust graag spruitjes" als je ze vies vind... toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verschil tussen iets niet lekker vinden en iets niet lusten:
Als je zegt: ik vind het niet lekker, dan geef je daarmee aan, dat je de smaak van iets wel kan verdragen, en dus gewoon kan eten, en dus lust.
Als je zegt: ik lust het niet, dan vind je het heel erg bah vies, en kan je het echt niet door je keel krijgen.
Zelfde als ergens niet van houden en iets niet lusten.
Ik hou bijvoorbeeld niet van drop, maar... ik eet het wel eens. Dus ik kan de smaak van drop wel verdragen, maar... ik hou er gewoon niet van.
Maar als ik nou kokos neem, dat lust ik niet.
Die geur, en smaak kan ik echt niet vedragen. Dat vind ik heel erg bah vies.
3 maanden geleden