Kan je aan de buitenkant van bijvoorbeeld een sinaasappel zien of de sinaasappel lekker is?

Ik ken mensen die op de markt altijd goed/lekker fruit weten te bemachtigen is dit een truucje?

je ziet weleens mensen bijvoorbeeld meloenen optillen en daar vervolgens op slaan...

Toegevoegd na 34 seconden:
of dat een appel bijvoorbeeld niet van binnen al aan het rotten is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15K

Het beste antwoord

Gebruik voornamelijk je reuk wanneer je fruit koopt. Controleer het fruit op plekjes, voel of het niet te zacht is en ruik vervolgens. Een galiameloen bijvoorbeeld, die ruik je (zelfs door de schil heen), appels en sinaasappels idem dito. Als de sinaasappel te rijp is dan ruikt hij niet meer als verse sinaasappel, ook kun je de stevigheid makkelijk controleren. De schil moet ietsje 'meeveren' als je erop drukt. Appels controleer je aan de onderkant, zijn ze hier bruinig neem ze dan niet mee.

De tip om een goede watermeloen te kiezen: je tikt er een aantal keren op met je wijsvinger, niet te hard en niet te zacht. Als de watermeloen hol klinkt dan is ie goed, maar hij mag niet té hol klinken, dan is hij namelijk te rijp.

Ik koop nooit zomaar fruit wat er goed uitziet, niet als ik het niet zelf kan of mag betasten en ruiken. En ik wordt nooit teleurgesteld bij thuiskomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het grappige is dat nog nooit eerder iemand had gezien die in een supermarkt of markt aan fruit ruikte voor hij/zij besloot om het dan wel of niet te kopen. Tot gisteren opeens!! vreemd hoe dat loopt, heel lang merk je iets niet op en opeens als je het erover hebt ben je je daar opeens veel bewuster van en zie je het ook meer gebeuren! Vandaar dat gekozen is voor dit antwoord

Andere antwoorden (3)

Aan de buitenkant zien of hij lekker is.. niet echt. Wel of hij onruip is (Groenig), hoewel steeds vaken sinaasappels in nederland geverfd zijn.

Goede watermeloenen trillen als je ze een tik geeft. Als ze dat niet doen, zijn ze vaak droog, en overrijp. Gallia meloenen moeten een sterk zoete -niet rottings- geur afgeven als je optimaal zijn.

Appelklokheuzen die rotten kan je aan de onderkant (Andere kan dan waar het steeltje zit) vaak al ziet: De schil is dan al licht bruinig om het bloemmetje heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet per defenitie. Ten eerste is lekker een breed begrip, en ten tweede kan een schitterende sinaasappel erg droog of zuur zijn. Maar over het algemeen kun je bij fruit, door de kleur en hardheid, en soms de geur, redelijk inschatten wanneer het het beste zal smaken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn verschillende dingen waarop je kunt letten
kijk maar es bij de onderstaande sites