Is groentensap (1 glas = 2 ons groenten!) even gezond als gewoon groente? En hetzelfde over vruchtensap?

Het gaat hier om groente/vruchtensap zonder toevoegingen zoals suiker. Alleen de groente of alleen het fruit.
En als het niet zo gezond is...staat het dan op een goede tweede plaats, of is de afstand erg groot?

EDIT: Wie geeft al die negatieve duimpjes zonder reden? Beetje irritant, nutteloos, kinderachtig en ook nog eens stom.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat maakt ook een groot verschil trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf maken zet ik er niet bij omdat ik niet van plan ben om dat te doen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik denk dat groenten sap en fruit sap uitstekend geschikt is voor AANVULLING en dient te worden gecombineerd met groenten, fruit, een keer per week vis, wat vlees, melk producten, graan producten en ook eventueel vitamine tabletten .

Het beste antwoord

Dat is een ingewikkelde vraag. De gezonde stoffen in groente zijn divers en zijn ook niet altijd "gezond". Ik ga even uit van twee voorbeelden.

De werkzame(gezonde) stof in tomaten is lycopeen. Lycopeen is niet in water oplosbaar. Indien de vruchtensap is aangelengd met water, zal de werkzame stof in de sap al minder voorkomen en dus minder gezond zijn (niet ongezond dus!).

De werkzame stof, in broccoli is bijvoorbeeld glucosinolaat. Deze stof kan door beschadiging of mengen een andere mindere voedingsstof vormen.

Het mengen van verschillende groenten kan de werkzaamheid("gezondheid") verminderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het zal zo weinig uitmaken, denk ik... Ik durf het best als vervanging te drinken voor langere tijd...

Voor mij is het verschil marginaal... Waarom zou het niet eens beter kunnen zijn, misschien was jij het wel niet zoals het hoort... Misschien is het fruit dat jij koopt wel minder goed, dan die grootverbruikers die er sap van maken... Zo zou het ook nog eens een keer kunnen zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag je naar de bekende weg... Ik zit de hele dag hier op goeievraag, hoe kan ik daar nu bij gaan werken daarnaast... Het is dus geen vrije tijd, maar ik ben vrij de hele tijd, niets anders te doen dan dit nutteloze gedoe...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar waarom geef je niet alleen antwoorden op vragen waar je echt een antwoord op hebt?
'...denk ik', 'voor mij....', 'misschien...'
Dat vind je wel erg vaak terug in jouw 'antwoorden'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja het wisselt, soms wel en soms niet... XiniX antwoord als er iets te zeggen is, dat weet hij ook niet van te voren... Als er niets komt dan zal hij ook niets zeggen... zo zit dat...
In vruchtensap / vruchten zelf zit al een heleboel suiker, al is het geen geraffineerde suiker. Ook is het erg zuur. Je hele vitamineportie alleen uit fruit willen halen zal in de praktijk betekenen dat je wat te veel suikers binnenkrijgt, en vooral de zuren zullen een aanslag vormen voor je gebit.
Met alleen groente(sap) zit je wat beide betreft aan de betere kant ; maarja, dat vinden veel mensen dan ook een stuk minder lekker.

Toegevoegd op 16-06-2009 13:59:01
Of je de hele groente / fruit eet of hem eerst tot pulp maalt maakt op zich weinig uit voor de voedingswaarde ; vooral als je de pulp mee opdrinkt of eet. Consumeer je alleen het vocht zonder 'vruchtvlees' ,dan kom je voornamelijk vezels en niet- wateroplosbare stoffen tekort. Netjes je hele bordje leegeten dus ; jammer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, ik neem vaak een glas wortelensap...niet te drinken!
Kan groente vervangen worden door sap?
Het Voedingscentrum geeft aan dat bepaalde groente- en vruchtensappen vers fruit en verse groente voor een deel kunnen vervangen. Hierbij gaat het om die sappen die van nature vitamine C, foliumzuur en vezels bevatten. Dit duidt op de aanwezigheid van bio - actieve stoffen. Het gaat dan om sinaasappel -, grapefruit- en ananassap en groentesappen. Vervang niet meer dan één stuk fruit of 100 gram groente door sap. Ook hier is variatie tussen de verschillende soorten verse en verwerkte groenten (glas, blik, diepvries) van belang.

http://www.hakgroente-instituut.nl/index.php?nav=faq#faq6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het sap zelf maakt, komt het in de buurt. Echter, een belangrijke voedingsstof in groenten is "vezels", die achterblijven in de drab in de sap-centrifuge. Daarom is het sap niet zo goed als de groenten als geheel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het maakt verschil. Er zijn heel veel merken en toevoegingen mogelijk die i.p.v. suiker worden gedaan.
Er staat dan wel suikervrij, maar bevat toch zoetstof.
De zoetstof uit de vruchten zelf is over het algemeen gezonder. Dat is een van de dingen waar je op kunt letten. Hetzelfde geldt voor conserveringsmiddelen.
Hoe verser hoe beter over het algemeen de sappen zijn.
Versgeperst met persdatum erbij is iets betrouwbaarder dan de houdbaarheidsdatum.
Dan staat er ook op wat het percentage is. Dan weet je nog niet zeker wat er in zit. Er zijn ook sappen met daarop de aantallen vermeldt.

Zelf denk ik dat groentensap minder goed is dan vruchtensap.
Vruchten bevatten namelijk meer sap van zichzelf.
Bij bepaalde supermarkten hebben ze vruchtensappen die redelijk goed zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dit is niet even gezond. Het is wel gezond en komt dus wel op de tweede plaats, maar het grote verschil zit in de voedingsvezels die bij de sappen nauwelijks meer aanwezig zijn. Voedingsvezels zijn onverteerbare bestanddelen, aanwezig in groenten, fruit en granen. Op het eerste gezicht zijn ze niet zo belangrijk. Door hun onverteerbaarheid komen zij voor een groot deel in de ontlasting terecht en ze brengen geen calorieën aan. Toch zijn ze onmisbaar. De belangrijkste eigenschap van vezels is dat zij water kunnen vasthouden. Voedingsvezels gedragen zich in het spijsverteringsstelsel als sponzen: zij nemen water op en zetten zich uit.
Daardoor verlaat de voedselbolus langzamer de maag, wat resulteert in een verhoogd verzadigingsgevoel. Bovendien vraag het eten van vezelrijke voedingsmiddelen meer tijd dan het eten van andere typen voedsel.
Drie appels eten vraagt bijvoorbeeld ongeveer 15 minuten, terwijl het innemen van dezelfde hoeveelheid calorieën in de vorm van appelsap slechts 1 ½ minuut duurt. Deze kenmerken zijn interessant in verband met het onderdrukken van het hongergevoel en het voorkomen van zwaarlijvigheid.
Verder kunnen vezels in de darm schadelijke stoffen opnemen en vasthouden. Vooral zachte vezels binden in het darmkanaal cholesterol, waardoor zij een cholesterolverlagend effect hebben en bijdragen aan het voorkomen van hartaandoeningen.