Hoe komt het dat als je naar de secondewijzer van een klok kijkt deze langer dan een seconde lijkt stil te staan?

Als je opeens naar een klok kijkt met secondewijzer, dan lijkt het soms dat die wijzer stil staat. En dan ineens verspringt de wijzer weer.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Als we onze ogen van de ene naar de andere kant bewegen, zien we even niets helemaal scherp (bewegingsonscherpte). Bewegingsonscherpte treedt ook op wanneer onze ogen stilstaan maar hetgeen waar we naar kijken beweegt. Als we onze ogen bewegen, gaat ons brein er vanuit dat alles even onscherp is, en compenseert hiervoor. De bewegende secondewijzer wordt geïnterpreteerd als bewegingsonscherpte als gevolg van onze bewegende ogen (dus niet als bewegingsonscherpte als gevolg van de bewegende wijzer, wat het eigenlijk is), en onze hersenen compenseren hiervoor door aan te nemen (en ons te laten ervaren) dat de secondewijzer al de hele tijd op die plek stond waar hij staat op het moment dat bewegingsonscherpte niet meer van toepassing is (dus wanneer onze ogen weer stilstaan en we duidelijk zicht hebben op de klok).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Soms denk je sneller en lijkt de tijd heel even langzaam te gaan. Waarschijnlijk ben je zeer alert op het moment dat je begint met het kijken naar de seconde wijzer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In uitermate stress toestanden zal één seconde de illusie van één minuut opwekken. Door een te strakke fixatie op dat uurwerk krijgt men even de indruk dat alles voor altijd stilstaat. Ons denken is wel veel sneller en ongeduldiger.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op het plaatje wat ik zie staat die de hele tyd stil :P
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De batterij vervangen wilt misschien ook wel eens helpen...

Je neemt iets waar en dat beeld is iets dat door een complex verwerkingsproces in je hersenen gaat. En iedere seconde bestaat dan uit (volgens fotograven) 24 deeltjes. Voordat deze deeltjes allemaal in je hersenen zijn verwerkt kan het lijken dat het allemaal langer duurd dan één seconde...

De secondes hierna worden weer volgens het juiste principe verwerkt...

Het heeft wellicht ook te maken met je hersenactiviteiten van dat moment. Wanneer je aan het brainstormen bent en je wilt daarbij ook nog de secondewijzer van de klok waarnemen. Dan kan die eerste seconde wat meer tijd in beslag nemen, voordat het allemaal verwerkt is...

Niets om je druk over te maken...