welke soorten stroom zijn er?

ik ken al wisselstroom. ook van schokken. maar wat voor stroom komt er uit de kabel van tv? daar krijg ik ook stroom van. en hoe kan er ook internet uit komen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Het is simpel: er is kwa elektriciteit alleen wisselstroom en gelijkstroom. Wisselstroom is alles wat geen gelijkstroom is. Hoe die stroom veranderd (sinus, blok, zaagtand, audio, etc) en hoe vaak doet er niet toe.
Wil je dat onderscheid wel maken dan zijn er oneindig veel soorten stroom. De stroom die gebruikt wordt om je internetverbinding te maken is elk moment anders, zo is dat ook met allerlei radioverbindingen (vliegtuigen, taxi's, omroep) en dat zijn dan nog maar 2 voorbeelden.

Behalve elektrische stroom kan eigenlijk elk materiaal stromen. Water is wel het bekendste voorbeeld, maar lucht, vloeibaar ijzer, yoghurt, sromen ook prima.
En dan hebben we het nog niet eens over dingen als een ideeënstroom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dit is afhankelijk van hoeveel ampere er doorheen gaat.
Vergelijkbaar met stromend water. Heb je een brede rivier, dan is alles breed-uit verdeeld. Als deze smaller wordt, gaat de stroom met veel meer kracht. Het effect is uiteindelijk hetzelfde, maar de kracht is heftiger.

Zo begrijp ik het in 'meisjestaal' ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn eigen reactie..
ik weet niet zo goed hoe ik dit onder woorden kan brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik begrijp het niet goed. maar de bedoeling is goed. dat is ook belangrijk
AWM
14 jaar geleden
Ik moet ook zeggen dat je een eind in de richting komt.
Een plusje waard.
Waar ik meer mee zit, is dat die prutser denkt dat ie 'stroom krijgt' uit de kabel van de TV. Hoe zou dat zitten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik krijg daar wel eens een flinke schok van. als ik de plug aanraak. van de tv
AWM
14 jaar geleden
Oh ja, dat is heel wat anders. De 'aarde' van het kabelnet is een hele andere dan de aarde van het lichtnet.
Dat is de vaak de oorzaak van een vervelende brom op je muziekinstallatie en als je de plug in je radio of tv stopt krijg je vaak leuke vonkjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeh, meisjestaal... Daar moet ik als nerdin eigenlijk op minnen!
Je hebt dus wisselstroom, gelijkstroom en blokstroom (spanning).
Een blok is dus hoog en dan weer laag. Een 1 en dan weer een 0. Hier zijn dus verschillende combinaties voor en elke combinatie is weer een betekenis.

Net zoals het alfabet. 26 letters. Van die letters kunnen weer woorden gemaakt worden. Van die woorden kunnen boeken gemaakt worden en van die boeken kan weer een hele bibliotheek gemaakt worden. Oneindig veel en allemaal unieke boeken.

In de computerwereld dus ontstaan uit een 0 en een 1. Een laag en hoog van een blok.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En....., niet te vergeten: Dag- en nachtstroom!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt eigenlijk 3 soorten stroom:
- om vermogen te leveren; om bv een apparaat te laten
werken (wissel- of gelijkstroom, uit het stopcontact of
uit een batterij). Hier loopt echt stroom (meetbaar).
- om signalen over te dragen; hier dient de stroom als
informatiedrager voor je TV-signaal, telefoon, internet,
etc. Hier loopt nauwlijks stroom.
- statische elektriciteit; door verschil in lading, krijg je
vonken; van je stoel, bliksem, aansteker (piëzo) en bv.
door verschil in potentiaal als je bv je TV op computer
aan je versterker aansluit. Behalve bij bliksem, loopt hier
ook nauwelijks stroom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je spanning bedoelt zonder spanningsverschil is er geen stroom.

antwoord is 2 soorten wisselspanning en gelijkspanning

Tja als je onder spanning staat dan kan je ook onder stroom staan andersom niet

zodoende kunnen vogels op 1 hoogspannings kabel zitten 380.000 volt = geen spanningsverschil dus ook geen stroom(ing)