Bestaan er legale radarverklikkers?

Ik krijg elke dag van dagknaller een aanbieding in de mailbox die alleen die dag geldig is.
Vandaag bieden ze een "legale radarverklikker" aan.
(zie: http://www.dagknaller.nl/ )

Bij de extra informatie staat:
"Door gebruik te maken van GPS techniek
is de Quintezz Radar Flash 100% legaal, dat heeft
de officier van Justitie, de heer Spee zelf
bevestigd."

Waarom zijn radarverklikkers via GPS-techniek dan wel legaal en de andere versies niet?
(oftewel: krijg ik geen boetes voor het voeren van een radarverklikker) als ik gebruik maak van deze verklikker?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Dit is een legale radarverklikker en mag in Nederland worden gebruikt. In Zwitserland zou dit ook verboden zijn. Deze radarverklikker werkt niet door het radarsignaal te blokkeren of te meten, want dat mag niet. Het heeft simpelweg een lijst met GPS posities van vaste radarcontroles. Doordat er een ingebouwde GPS ontvanger inzit "verklikt" het apparaat als je een dergelijk punt nadert.

Vanwege de vormgeving met de lampjes lijkt het net of hij Radar kan detecteren. Maar dat is onzin. Kijk in de specificaties dan moet je via internet thuis een lijst downloaden die je op het apparaat zet. Deze lijst kan je vergelijken met de Points of interest (POI) die je in een Tom Tom kunt zetten. Ze geven dus niet real time informatie over radarcontroles en zijn alleen daarom al nutteloos.

Er zijn navigatiesystemen die via TMC (traffic message control) naast file informatie ook flitscontroles kunnen weergeven. Dat zijn dezelfde punten die zenders als Radio538 en Qmusic doorgeven (je kunt zelf ook bellen als je een controle ziet). Die informatie komt dan op zo'n navigatiessysteem binnen en kan dan een icoon plaatsen of een waarschuwing geven. Ook dat systeem is legaal in Nederland. Nu vind ik dat jhet in jouw aanbieding lijkt of je zo'n real time systeem koopt (voor veel geld). Het enige wat hij real time meet is je snelheid en daarvoor heb je zelf ook al alla apparatuur voor aan boord. Niet kopen dus.

Toegevoegd op 05-06-2009 13:17:52
Naschrift: Een direct antwoord op je vraag of er legale radarverklikkers bestaan is: Ja, mits ze geen signalen uitzenden die het radarsignaal verstoren of meten. Een systeem dat via TMC op de radio weergeeft dat er een flitscontrole is of het instellen van POI's in een navigatiesysteem zijn in Nederland toegestaan. In Nederland maakt de politie hier ook zelf misbruik van door zelf controlepunten toe te voegen of vooraf aan te kondigen. Omdat de controle vaak binnen enkele uren wordt verplaatst en via TMC er vaak een vertraging is van een uur is dat helemaal niet erg. Vaak gaat de gemiddelde snelheid de gehele weg dan vaak omlaag, niet alleen bij de gemeldde locatie. En dat was de bedoeling juist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik heb de extra informatie voor de tweede keer iets beter gelezen en het ziet er inderdaad naar uit dat het niet real-time is... en dan wordt het voor mij een heel stukkie minder interessant.
Bedankt voor je uitgebreiden antwoord.
Alvast +1

Andere antwoorden (6)

Ha, die C4th;

Omdat volgens het (hoog?)gerechtshof een GPS-signaal wel valt onder de voor burgers vrij te ontvangen (radio-)signalen en informatie en de pliesieradar niet.
Zwitserland heeft de wet op dit gebied nog verder dichtgetimmerd; daar mag je zelfs geen snelheidscontrolepunten in je navigatiesysteem hebben. Ik vraag me af of een mondelinge waarschuwing bij het tankstation daar nog wel legaal is....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jawel, informatie over snelheidscontroles via de radio en je ogen natuurlijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja er bestaat legale radarverklikkers, deze werken met gedwonloade gegevens of via GPS. Ze reageren dus niet op de flitser zelf. Dit is in Nederland Legaal, le wel op dat in het buitenland andere regels gelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dat toch het zelfde systeem als dat je de flitsers op de radio hoort. Iemand moet toch de coordinaten in het gps systeem zetten lijkt mij.

Oh antwoord op je vraag is dus ja, want flitslocaties die doorgegeven worden op de radio zijn ook legaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen antwoord maar bijbehoorende vraag, geeft dit ding dan bestaande flitspalen ed aan of ook actuele informatie (de mobiele controles) We hebben nml net weer een paar leuke van het CJIB liggen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat begon ik me naar aanleiding van bovenstaande antwoorden ook af te vragen...
Kijk even op de link:
http://www.dagknaller.nl/?meer daar staat meer informatie. En die informatie samen met bovenstaande antwoorden vrees ik dat je elke keer voordat je in de auto stapt het apparaatje even moet updaten via internet om alles dat er op dat moment bekend is te laden..
En dan vind ik het opeens al een stuk minder aantrekkelijk...
Een radar zendt via een antenne radiogolven (elektromagnetische straling) uit en ontvangt de door de objecten gereflecteerde radiostraling (hierna te noemen: echo) weer via een antenne.. Een radarverklikker onderschept deze radiogolven en waarschuwt je door een lampje of geluid. De legale raderverklikkers, zoals je kunt kopen in de aanbieding, zouden beter snelheidscontroleverklikkers kunnen heten. Het heeft niets te maken met radar verklikken maar is gewoon een database met snelheidscontrole locaties.