Tot welke diepte kan een zwarte doos het nog doen?

Het neergestorte vliegtuig van Air France is gezonken naar een diepte van meer dan 4 km. Doet de zwarte doos het dan nog, of bezwijkt het dan onder de enorme druk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Tja, wat bedoel je met "doet hij het nog".

Hij neemt geen vluchtgegevens en cockpitgesprekken meer op. Maar dat hoeft ook niet, er is geen vliegtuig meer.

De gegevens die zijn opgeslagen vlak voor het helemaal mis ging, zijn naar alle waarschijnlijkheid nog intact. De zwarte doos is erop gemaakt dat die gegevens van alles overleven.

De zwarte doos zendt een signaal uit, zodat hij kan worden opgevonden. Dat zal wel een keer stoppen. Het is sowieso de vraag of dat signaal door zout water heenkomt.

Het vinden van de zwarte doos is nu het grootste probleem. Is hij gevonden, dan kan hij worden geborgen, daar zijn voldoende robotonderzeeërs voor - dat is routinewerk. En als hij kan worden geborgen, dan kunnen de gegevens worden uitgelezen.

Dan is het alleen nog de vraag tot welk moment er gegevens zijn. Als delen van het vliegtuig nog hebben gefunctioneerd, dan zijn er gegevens die kunnen worden onderzocht. Als er één gigantische blikseminslag was die in één klap het hele vliegtuig heeft laten ontploffen, zijn er geen gegevens. Maar ook een abrupt einde aan volstrekt normale meetgegevens is een aanwijzing voor het onderzoeksteam.

Voorlopig hangt alles dus af van het *vinden* van de zwarte doos. Dat is een kwestie van geld - hoeveel hebben we ervoor over dat ding op te sporen en te bergen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als het goed is moet de zwarte doos het dan nog doen. Een zwarte doos geeft 30 dagen nog een signaal af. Ook kan een zwarte doos het overleven bij crashes waarbij ook een ontzettende druk op de doos komt testaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een FDR (zwarte doos) is erop gebouwd om extreme omstandigheden te overleven. Een diepte van 4 kilometer is een eitje voor hem. Mythbusters heeft ooit een aantal leuke pogingen gedaan om een FDR te slopen, wat vrijwel onmogelijk bleek. Ze lieten hem van grote hoogte vallen, lieten hem ontploffen, lieten er een grote hoeveelheid beton op neerkomen, enzovoorts. De FDR overleefde het allemaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zwarte doos is in principe nog intact. Het enige probleem is dat het signaal dat de 'black box' uitzend zwak is(omdat het zo diep ligt), dus het is niet zeker dat hij nog gevonden word. Daarnaast is het omdat het zo diep ligt ook niet zeker of ze hem kunnen bergen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit een aflevering gezien van Brainiac waarbij ze probeerden op allelei manieren een zwarte doos kapot te krijgen. Eén van die manieren was door het geven van extreme druk. De zwarte doos hield het toen langer vol dan de machine die de druk moest uitoefenen. De zwarte doos kan dus tegen hele extreme druk.