Wat moet je doen bij mogelijk dierenmishandeling/verwaarlozing?

Ik rijd al een tijdje elke dag naar school langs een gebouw waar ik vaak 2 honden buiten zie. Soms zie ik ze niet, maar ik weet dan niet zeker of ze achter iets staan waardoor ik ze niet kan zien, of dat ze gewoon binnen bij hun baasje zijn. Vandaag regende het hard en zag ik ze zoals gewoonlijk buiten, ze zagen er zielig uit en stonden onder een afdakje. Ik heb geen idee of deze honden goed worden verzorgt, dus ik zou graag willen dat iemand van de dierenbescherming misschien gaat kijken of de situatie wel goed is, of zo iets. Ik weet alleen niet of ik dit wel moet melden, omdat het geen noodgeval is en omdat ik echt geen idee heb of deze honden wel worden verwaarloosd. 144 lijkt een nummer te zijn die voor echte dierenmishandeling en noodgevallen is, niet een geval zoals dit. Wat is het beste om te doen in deze situatie?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Dieren
1.5K
Z512099
5 jaar geleden
Niet aarzelen en melden, zou jij graag zo gehuisvest zijn?
https://www.dierenbescherming.nl/contact/dier-in-nood/meld-dierenleed
jodyenboyke
5 jaar geleden
Misschien worden deze honden elke dag om dezelfde tijd even buiten gelaten om hun behoefte te doen en mogen ze daarna weer naar binnen? Zien ze er wel door voedt uit? Hebben ze vacht ja/nee. Kortom er moeten wel genoeg aanwijzingen zijn om langs te gaan. Wel goed dat je er op let en wellicht kan je deze week eens op andere tijdstippen langsgaan. En dan zeker bellen!
tinus1969
5 jaar geleden
Eens met @jodyenboyke. Als het stevige gezonde honden zijn, met een goedontwikkelde vacht, is het helemaal niet zielig dat ze buiten zijn. Integendeel, dan hebben ze (net als kinderen die buiten spelen) even de ruimte om te donderjagen. Verder zijn ze met zn tweeën, en aangezien honden roedeldieren zijn, is dat al een goed teken (en vinden ze dat gewoon 'gezellig').
We vergeten wel eens dat honden eigenlijk gewoon wolven zijn. Dieren die er op zijn gebouwd om buiten te zijn, ook in een koud klimaat. Ze horen een dubbele vacht te hebben, bovenvacht tegen de regen (die mag ook niet gewassen worden, want dan spoelt het vettige laagje weg), ondervacht tegen de kou. https://howlingforjustice.files.wordpress.com/2011/02/wolf-pack.jpg

Antwoorden (1)

Je kunt dit toch het beste melden op nummer 144.
Dit nummer is speciaal voor het melden van (mogelijke) dierenmishandeling en/of -verwaarlozing. Op hun eigen site roept de dierenbescherming mensen op om dit nummer te bellen als ze getuigen denken te zijn van dierenleed.
Mijn advies is daar, meld het bij 144. Dan kan er bekeken worden of er wel of geen sprake is van dierenmishandeling/-verwaarlozing.